Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Actief Klantbeheer Dirk van Haarlem 2023 foto bij eerste blog

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’. Op de pedalen ga ik, Dirk van Haarlem, langs twaalf financieel adviseurs. Aan de hand van persoonlijke ervaringen en praktijkvoorbeelden ontdekken we hoe verschillende kantoren omgaan met klantbeheer. Uiteraard bespreken wij ook de lessen die zij geleerd hebben van eerder gemaakte fouten. Vervolgens komt de manier waarop de uitdagingen zijn overwonnen aan bod.

Komen we tot de conclusie dat adviseurs gewoon 'te bang zijn?' Want... waar moet je adviseur beginnen? Alles tot in de puntjes uitdenken, of niet bang zijn en in het diepe springen… Ik, Dirk van Haarlem, spreek uit persoonlijke ervaring en neem je in deze blog mee tijdens één van mijn grootste uitdagingen.

Ken jij dat?

Je hebt een goed idee, je bent razend enthousiast, je hebt vele medestanders, maar…. Als puntje bij paaltje komt, dan zijn er toch te veel beren op de weg. En dan strand je. Het prachtig uitgedachte of wilde plan belandt ergens onder in de lade. Het blijft bij een goed idee of een wilde fantasie. En later denk je… “had ik maar…”

Maar stel dat…?

Stel je eens voor dat je het gewoon gaat doen! Het prachtig uitgedachte (en wellicht wilde) plan… Wat zal er dan gebeuren? De beren op de weg, die je vooraf had bedacht, die ga je tegenkomen. Maar is dat erg? Uiteindelijk verbreedt het je blik, je groeit, je leert … en… niet geheel onbelangrijk… je verkent echt je grenzen. En die grenzen…? “Grenzeloos” kun je beter zeggen!

Hoe het begon…

Een tijd geleden gaf ik een training over Actief Klantbeheer in Vlissingen. Voor iemand die in Hengelo woont is een afspraak in Vlissingen een behoorlijk eind rijden. Na een geslaagde dag reed ik weer terug naar Twente. Wat een drukte op de weg! Omdat ik niet de enige was die naar het mooie oosten reed, besloot ik om binnendoor te rijden. Over de meest fraaie binnenwegen. En toen bedacht ik me dat de route naar het ‘uiteinde’ van Nederland wel een hele mooie fietsroute zou kunnen zijn….. 

Een idee wordt een wereldreis…

Een paar maanden later zag een goede vriend van mij ‘Abraham’. Deze ‘Abraham’ is net zo gek van fietsen als ik. Op zijn 50-jarige feest gaf ik hem daarom het volgende cadeau: een wereldreis!. Nou ja: op de racefiets naar Westkapelle in één dag. We vonden het een geweldig idee en als twee dappere strijders gingen we de uitdaging aan. De route was 342 kilometers lang en we fietsten vanuit Hengelo via Wageningen, Leerdam, Dordrecht, Neeltje Jans met als einddoel Westkapelle.

We begonnen vol goede moed! Maar hoe langer de tocht duurde… ik zal het kort houden…. Na uren ploeteren kwamen we ’s avonds aan in Westkapelle. Met een behoorlijke portie doorzettingsvermogen… op ons tandvlees. Als kerels onder elkaar wil je tenslotte niet voor elkaar onderdoen, toch? Dus niet zeuren, maar fietsen….

Onderweg hongerklop. Hitte, veel te weinig gedronken en gegeten. Fietsen met een aanlopend achterwiel bleek ook niet ideaal. Mijn frame bleek te smal voor de, de dag ervoor opgezette, bredere band. Maar… we hebben het gehaald. Uiteindelijk kun je veel meer dan je oorspronkelijk zou denken. De kracht van een goede mindset!

Wat hebben we geleerd?

Een idioot plan bedenken kan iedereen. Maar om het dan uit te voeren, daar moet je toch lichtelijk gestoord voor zijn. En helemaal krankjorum om te gaan zonder goede voorbereiding!

Want…

  • We begonnen veel te enthousiast (lees: veel te snel).
  • De etappes tussen de rustpunten waren te lang.
  • We dronken en aten veel te weinig onderweg.
  • Daardoor waren we snel vermoeid, oververhit en moesten we extra stops maken

Van vrienden en bekenden kregen we alle lof! We werden als toppers geroemd, we waren even een dagje ‘held’. Maar we dachten allemaal hetzelfde….. Dit noooooit weer! Gekkenwerk!

En bleef het daarbij?

Wat denken jullie? Ik dacht van wel. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan…..

Ik had geleerd van de vorige keer. Appeltje eitje zou het niet worden. Maar met een goede voorbereiding…..

Roubaix?

Het langetochtenvirus was op mijn mede rijders overgeslagen…. Bas Assink, die ook mee was naar Vlissingen, vroeg me of ik met hem mee wilde fietsen naar Roubaix in Frankrijk. De ‘Langste dag Challenge’ en de ultieme finishplaats voor iedere fietsfanaat… eindigen met twee rondjes in het Vélodrome en misschien zelfs douchen in de legendarische koude douche! Kortom… ik was met een natte vinger overgehaald.

Maar dit keer had ik een beter plan:

  • gerichter trainen;
  • de route in kleinere etappes opknippen:
    • 75 km 1e  rust met pannenkoeken;
    • 150 km 2e rust koffie met taart;
    • 225 km 3e rust lunch met koude pasta salade;
    • 300 km 4e rust met Quiche;
    • 376 km finish op het Velodrome in Roubaix.
  • een maximum snelheid bepalen;
  • verzorging regelen voor onderweg (mijn vader en zijn kameraad zijn meegereden per bus);
  • een voedings- en drinkplan maken (www.sportvoedingwebshop.com hielp ons hierbij)
  • dit plan testen op de langere trainingsritten.

De tweede etappe

We gingen op pad. Uiteindelijk waren we met vier fietsers en twee begeleiders. De afspraak was om naast het voedingsplan iedere 75 kilometer twee bidons leeg te drinken en drie koekjes te eten. En het resultaat:

  • Onderweg zijn we weinig tijd verloren.
  • Niemand raakte oververhit.
  • Niemand had hongerklop.
  • Niemand had vochttekort of kramp.

Kortom: een super strak getest plan met perfecte uitvoering. De regen onderweg en de kasseien waren de echte uitdagingen. En de afstand deed ons veel minder dan die andere jaren. Roubaix hebben we gehaald. Met vlag en wimpel!

Het geheim

Een doel hebben, een plan maken en er voor gaan! Ook als iedereen denkt dat het onrealistisch en onhaalbaar is. Zelfs als je de uitvoering te wensen over laat. En.. doe het samen, vraag om hulp! De kracht van teamwork heb ik ervaren. Elkaar er doorheen slepen als het nodig is. Er zijn voor elkaar… dat duwtje in de rug. Of in mijn geval… de luwte van de fietser voor me. Het zijn  altijd de kleine dingen die het hem doen. En dat het uiteindelijk leidt tot een mooie prestatie.. dat is natuurlijk geweldig. Maar uiteindelijk…

  • De beren overwinnen…
  • Je eigen grenzen (flink) overschrijden … en het ‘overleven’…
  • Je eigen kracht ervaren….
  • Leren van je ‘fouten’ en verbeteren…

Het voor onmogelijk gehouden mogelijk maken! Het kan!

De moraal van dit verhaal…

Al jaren geven financieel adviseurs in de onderzoeken en enquêtes aan dat ze meer tijd en moeite willen steken in actief klantbeheer. De huidige hypotheekmarkt geeft ons ook genoeg reden om hier mee aan het werk te gaan. Er zijn tal van redenen om het niet uitgevoerd te krijgen, maar wat als we nou eens een plan maken. Dit plan vervolgens ook uitvoeren en durven te leren van onze fouten.

Niet bang zijn, maar gewoon er helemaal voor gaan. Daarna gaan we de uitvoering verder verbeteren.. Dan heb ik geleerd dat we veel meer kunnen bereiken dan we vooraf gedacht hadden.

Stappenplan:

  1. Creëren
    Besluit dus eerst wat je wil gaan bereiken met Actief Klantbeheer, zonder rekening te houden met beperkingen die er wellicht zijn.
  2. Kennis verzamelen
    Ga na of je de kennis hebt om dit met je huidige systemen uitvoerbaar te krijgen. Maak een plan van aanpak en beoordeel de kwaliteit van de aanwezige klantinformatie. Kijk ook naar het werk dat er uit komt en overleg wie welke taak gaat uitvoeren. Twijfel ook niet om hulp in te roepen als dat nodig is.
  3. Gaan!
    Ga er vervolgens “gewoon” mee aan het werk en maak fouten! Toets je plan aan de praktijk, niets gaat zoals je het in theorie bedacht had.
  4. Vastleggen en evalueren
    Leg je standaard werkwijze uiteindelijk vast in een proces. Bewaak zodoende de kwaliteit van de informatie vastlegging. Bewaak op die wijze ook de rolverdeling tijdens het proces. Evalueer het proces periodiek en pas het aan waar je ervaart dat verbetering mogelijk is.

Ben je nieuwsgierig geworden of heb je al plannen waar je hulp bij kan gebruiken, neem gerust contact op. Wij kunnen je wellicht verder helpen met het maken of werkbaar krijgen van je plannen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (6): meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer (6): meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...