Val voorover van toiletpot geen ongeval

Kantoor Kifid

Ook de Kifid Commissie van Beroep vindt dat voorover van de toiletpot vallen geen ongeval is in de zin van polisvoorwaarden. De CvB neemt de eerdere beslissing van de Geschillencommissie over (uitspraak CvB 2020-035).

Een vrouw (67), slecht ter been na een heupoperatie, valt voorover van de toiletpot en wordt dood gevonden. Haar zoon meent dat sprake is van een ongeval en claimt op de ongevallenpolis van Bovemij. De verzekeraar weigert uit te keren omdat sprake zou zijn van een natuurlijke dood.

De CvB: "Uit de verklaringen van [naam forensisch patholoog]van 5 december 2019, de brief van [naam forensisch patholoog]en [naam forensisch adviseur]van 1 april 2020 en de verklaring van [naam arts]blijkt dat in het voordeel van Consument ten hoogste kan worden gezegd dat de doodsoorzaak niet vaststaat. Daarmee is, anders dan Consument kennelijk meent, niet aangetoond dat Verzekerde is overleden ten gevolge van letsel dat zij heeft opgelopen door een val. Dit is evenmin aannemelijk geworden. Er kan immers alleen worden gezegd dat de forensisch arts op basis van zijn waarnemingen heeft verklaard, en volgens de Handreiking en Richtlijn ervan overtuigd moet zijn geweest, dat sprake was van een natuurlijk overlijden en niet van een overlijden als gevolg van een ongeval, en dat de deskundigen die Consument heeft geraadpleegd, achteraf concluderen dat dit op basis van deze waarnemingen niet met zekerheid kan worden aangenomen. Er is dus geen bewijs dat Verzekerde is overleden ten gevolge van letsel dat zij heeft opgelopen door een val, en ook geen begin van bewijs daarvoor. Onder deze omstandigheden kan het Consument ook niet baten, indien in een geval als dit aan het bewijs geen al te zware eisen mogen worden gesteld."

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...