Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Boos emoji via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn rechtsbijstandverzekering heeft gedaan en wat de gevolgen kunnen zijn bij een nieuw verzoek om rechtsbijstand. De consument kan zich niet vinden in de inhoud van de brief en vordert dat de verzekeraar de brief intrekt. De Geschillencommissie is van oordeel dat de brief slechts informatief van aard is en dat deze vooralsnog geen rechtsgevolgen heeft voor de consument. De vordering wordt afgewezen.

Nog geen reden tot zorg

De commissie "overweegt dat de brief van 17 juli 2023 slechts informatief van aard is en geen rechtsgevolgen voor de voortzetting van de verzekering van de consument heeft. In het geval de consument voor 21 november 2024 een nieuw rechtshulpverzoek indient, heeft dit enkel tot gevolg dat de consument een waarschuwingsbrief ontvangt, waarin staat dat een daaropvolgend rechtshulpverzoek gevolgen kan hebben voor de rechtsbijstand- verzekering. Dit betekent dat er voor de consument op dit moment nog geen reden tot zorg is.

"Naar het oordeel van de commissie kan het versturen van een brief waarin de verzekerde wordt gewezen op het bovengemiddelde aantal door hem ingediende rechtshulpverzoeken en de mogelijke gevolgen daarvan op zijn plaats zijn. De verzekerde is dan immers in een vroeg stadium gewezen op mogelijk vervelende gevolgen voor hemzelf. In dit geval heeft de verzekeraar de consument in zijn brieven van 17 juli 2023 en 3 augustus 2023 naar behoren geïnformeerd over het beleid dat de verzekeraar hanteert. De verzekeraar heeft de consument in de brief van 17 juli 2023 ook verwezen naar de website van de uitvoerder voor tips en advies om mogelijke verzoeken om rechtshulp in de toekomst te beperken. In de brief heeft de verzekeraar daarnaast uitgelegd wat de mogelijke gevolgen zullen zijn als de consument zijn claimgedrag niet aanpast. Daarmee is de consument tijdig gewezen op de mogelijke gevolgen van het ongewijzigd voortzetten van zijn meldingsgedrag. De consument wordt daarmee in de gelegenheid gesteld zijn meldingsgedrag zo nodig en mogelijk aan te passen.

Gemiddeld een keer in tien jaar een rechtshulpverzoek

"De verzekeraar heeft de brief van 17 juli 2023 verzonden vanwege het claimgedrag. De verzekeraar heeft tijdens de klachtprocedure toegelicht dat zijn verzekerden gemiddeld een keer in tien jaar een rechtshulpverzoek indienen. Uit het overzicht van het aantal rechtshulp- verzoeken over een periode van drie jaar en de toelichting daarop van de consument, blijkt dat hij meerdere geschillen met (het bestuur van) de VvE heeft gemeld. Wat (het bestuur van) de VvE concreet per gemelde zaak heeft gedaan of heeft nagelaten, doet voor de telling niet ter zake. De verzekeraar kijkt daarvoor alleen naar het aantal meldingen op de rechtsbijstandverzekering. In dit geval staat vast dat sprake is van meerdere ingediende verzoeken om rechtsbijstand."

 

Reactie toevoegen

 
Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7.500 aanrijdingszaken gemeld...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...