Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn rechtsbijstandverzekering heeft gedaan en wat de gevolgen kunnen zijn bij een nieuw verzoek om rechtsbijstand. De consument kan zich niet vinden in de inhoud van de brief en vordert dat de verzekeraar de brief intrekt. De Geschillencommissie is van oordeel dat de brief slechts informatief van aard is en dat deze vooralsnog geen rechtsgevolgen heeft voor de consument. De vordering wordt afgewezen.
Nog geen reden tot zorg
De commissie "overweegt dat de brief van 17 juli 2023 slechts informatief van aard is en geen rechtsgevolgen voor de voortzetting van de verzekering van de consument heeft. In het geval de consument voor 21 november 2024 een nieuw rechtshulpverzoek indient, heeft dit enkel tot gevolg dat de consument een waarschuwingsbrief ontvangt, waarin staat dat een daaropvolgend rechtshulpverzoek gevolgen kan hebben voor de rechtsbijstand- verzekering. Dit betekent dat er voor de consument op dit moment nog geen reden tot zorg is.
"Naar het oordeel van de commissie kan het versturen van een brief waarin de verzekerde wordt gewezen op het bovengemiddelde aantal door hem ingediende rechtshulpverzoeken en de mogelijke gevolgen daarvan op zijn plaats zijn. De verzekerde is dan immers in een vroeg stadium gewezen op mogelijk vervelende gevolgen voor hemzelf. In dit geval heeft de verzekeraar de consument in zijn brieven van 17 juli 2023 en 3 augustus 2023 naar behoren geïnformeerd over het beleid dat de verzekeraar hanteert. De verzekeraar heeft de consument in de brief van 17 juli 2023 ook verwezen naar de website van de uitvoerder voor tips en advies om mogelijke verzoeken om rechtshulp in de toekomst te beperken. In de brief heeft de verzekeraar daarnaast uitgelegd wat de mogelijke gevolgen zullen zijn als de consument zijn claimgedrag niet aanpast. Daarmee is de consument tijdig gewezen op de mogelijke gevolgen van het ongewijzigd voortzetten van zijn meldingsgedrag. De consument wordt daarmee in de gelegenheid gesteld zijn meldingsgedrag zo nodig en mogelijk aan te passen.
Gemiddeld een keer in tien jaar een rechtshulpverzoek
"De verzekeraar heeft de brief van 17 juli 2023 verzonden vanwege het claimgedrag. De verzekeraar heeft tijdens de klachtprocedure toegelicht dat zijn verzekerden gemiddeld een keer in tien jaar een rechtshulpverzoek indienen. Uit het overzicht van het aantal rechtshulp- verzoeken over een periode van drie jaar en de toelichting daarop van de consument, blijkt dat hij meerdere geschillen met (het bestuur van) de VvE heeft gemeld. Wat (het bestuur van) de VvE concreet per gemelde zaak heeft gedaan of heeft nagelaten, doet voor de telling niet ter zake. De verzekeraar kijkt daarvoor alleen naar het aantal meldingen op de rechtsbijstandverzekering. In dit geval staat vast dat sprake is van meerdere ingediende verzoeken om rechtsbijstand."
Reactie toevoegen
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


