Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Annemarie van Gaal Adfiz

Laat alle werkgevers bij financieel adviseurs een abonnement nemen op financieel advies voor hun werknemers. Aldus Annemarie van Gaal tijdens de woensdagmiddag gehouden tweede Online Adfiz Platformbijeenkomst met als thema ‘De maatschappelijke waarde van financieel advies’. Volgens Van Gaal is het maatschappelijk belang van financieel advies immens. Door de financieel adviseur als ‘tomtom’ in te zetten voor werknemers, kan volgens Van Gaal veel maatschappelijke ellende worden voorkomen.

Van Gaal vertelde dat ze terugkeerde naar Nederland omdat ze genoeg had van Rusland, waar geen vinger werd uitgestoken naar mensen in financiële nood. Van Gaal: “Ik schrok me echter te pletter toen ik weer in Nederland was. Wij hebben alles zo gecompliceerd gemaakt dat mensen met financiële problemen daar niet uit komen. Je moet wel heel erg intelligent zijn om te begrijpen wat er in Nederland op je afkomt als je financiële nood hebt. Ik heb gezien dat mensen van vier kanten aanmaningen kregen nadat ze hun zorgverzekeringspremie niet meer konden betalen.”

Het is de achtergrond waarom Van Gaal van het helpen van mensen – particulieren en ondernemers – die in financiële nood verkeren haar levensmissie heeft gemaakt.

Menselijke tomtom

Volgens Van Gaal zou het enorm helpen als werknemers bij life events een financieel adviesgesprek wordt aangeboden door de werkgever, die daar zelf ook belang bij heeft. Volgens Van Gaal kost een werknemer die worstelt met financiële problemen de werkgever gemiddeld 13.000 euro. Volgens Van Gaal doen werkgevers er trouwens goed aan de schulden van zo’n werknemer af te lossen als er loonbeslag is gelegd, waarna de medewerker dit compenseert door extra te werken.

Van Gaal: “Mijn oproep is: houd als financieel adviseur contact met werkgevers en stel je zelf voor als menselijke tomtom voor werknemers. Vooral om financiële problemen te voorkomen. Ik weet zeker dat werkgevers voor deze dienst open staan.”

Geen pastoor

Onderzoeker Peter Risseeuw (Periscope) merkte op dat de samenleving er bewust voor heeft gekozen veel zaken die vroeger collectief geregeld waren te individualiseren. Dat brengt eigen verantwoordelijkheid mee voor de burger. “Ik vind ook: de financieel adviseur is geen pastoor. Laten we het wel houden bij wat een adviseur heel goed kan: het geven van zinvol advies toegesneden op de situatie van de klant. Uitgaande van de stand van zaken en van de toekomst. Met gedegen kennis van financiële producten en voor 100 procent gebaseerd op het belang van de klant.”

Volgens Van Gaal is de realiteit dat veel mensen niet voor zichzelf kúnnen zorgen. Toch meent Risseeuw dat het vaak ook zo is dat mensen de kop in het zand steken. Risseeuw: “Het is vrijwel nooit een geldkwestie, maar van jezelf verstoppen voor financiële vraagstukken.”

Volgens Risseeuw is financieel advies voldoende toegankelijk voor de meesten. “Het is ook onbekendheid. Niet iederen weet dat je onzekerheid en risico kunt vertalen in risicobeheersing. En er is het imagoprobleem dankzij de illusie van gratis advies: is advies dan zo waardevol? Dat weten nog lang niet alle Nederlanders. Blijf tamboereren als adviseur dat er risico’s bestaan en dat je er in veel gevallen iets aan kunt doen. Nog harder dan jullie al doen.”

Van Gaal meent dat adviseurs verleerd zijn te acquireren. “Ik adviseer de helft van de dag te besteden aan acquisitie.”

Dus ja, de maatschappelijke waarde van financieel advies is er zeker. Met het idee van Van Gaal zou een grote groep worden bereikt. Degenen die niet in vaste dienst zijn, kunnen met wat creativiteit ook een eind komen. Van Gaal : “Vorm een groep à la Weight Watchers en kom geregeld bij elkaar. Dan kan men de kosten van de financieel adviseur delen en elkaar bovendien inspireren.” Van Gaal deelt het pleidooi van Adfiz om financieel advies fiscaal aftrekbaar te maken.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema zei dat hij het idee van Van Gaal zeker zal meenemen in de gesprekken met vakbonden. “Het zou in de cao kunnen, een budget voor financeel advies.”

Huiskamersessies

Naast de plenaire sessie met Van Gaal en Risseeuw bood de middag verschillende kennis- en huiskamersessies. Tijdens deze laatste sessies konden deelnemers in gesprek met verschillende Adfiz-commissies, Adfiz-voorzitter Roger van der Linden en de partners van de bijeenkomst.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 15 april 2021

Best een interessante gedachte van mevrouw Van Gaal. Het zou in elk geval een oplossing zijn voor het gebrek aan bereidheid om te betalen voor advies. De gemiddelde consument denkt toch nog vaak in de zin van "jij praat mijn een probleem aan, en dan moet ik een dure verzekering afsluiten waar jij weer dik aan verdiend" We hebben nu al zo lang een provisieverbod dat we inmiddels wel hebben gemerkt dat acquisitie voor ons soort onheil voorkomende brengproducten zinloos is. Ik ken geen collega's die hier een goed model voor hebben, buiten het hypotheektraject. Dan mis je driekwart van Nederland. Dan is een werkgeverstraject of een collectief gesprek een goed idee.

Meer over
Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst op 13 januari

Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst op 13 januari

Zoals gebruikelijk opent Adfiz het verzekeringsbranchejaar op de tweede donderdag van januari met de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst. Na de online-editie van 2021 dit...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4-2021) Met ingang van 1 januari 2022 zijn ook adviseurs die zowel provisie als een directe klantvergoeding (bijvoorbeeld een...

De juiste inzet

De juiste inzet

(Uit VVP 4-2021) Adviseren is topsport! VVVP vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Adfiz-voorzitter...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

"Maak en houd financieel advies voor iedereen toegankelijk"

"Maak en houd financieel advies voor iedereen toegankelijk"

"Onze ideeën over het voorkomen van financiële problemen zijn niet ingewikkeld: zorg ervoor dat iedereen op een laagdrempelige manier toegang kan krijgen...