Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur “neemt álle uitgaven en kostenposten mee in het beoordelen van iemands financiële situatie, bekijkt langere tijdlijnen binnen zijn of haar financieel advies, is volledig en neemt ook zaken als verduurzaming mee”.
Maarten Boddeus, Directeur Product en Markt van Omniplan: “Hanteer je als woonadviseur langere tijdlijnen? Dan kun je je klanten in álle scenario’s van bruikbaar financieel advies voorzien en latere uitdagingen voorkomen. Biedt het huidige netto besteedbaar inkomen voldoende financiële ondersteuning wanneer de kinderen straks gaan studeren? Kun je dan nog wel wonen waar je momenteel woont? Welke acties kun je nu ondernemen om te voorkomen dat je straks met (te) hoge netto maandlasten te maken krijgt?
“Binnen de bredere rol die de woonadviseur inneemt, vormt duurzaamheid een onderwerp dat structureel thuishoort in het financieel advies.”
Data
Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs realtime over zoveel mogelijk data beschikken. Uit onderzoek dat Omniplan heeft laten doen blijkt dat 42 procent van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies. Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”
Volledig digitaal
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat één op de drie respondenten het prima zou vinden als het volledige hypotheektraject (van advies tot daadwerkelijk afsluiten) voortaan volledig digitaal plaatsvindt.
Reactie toevoegen
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024
“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...
Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...
Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen
“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....
Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg
"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....
Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data
Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...
Tijd om de mouwen op te stropen
(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...
Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...
Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...
Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...
Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...