Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur “neemt álle uitgaven en kostenposten mee in het beoordelen van iemands financiële situatie, bekijkt langere tijdlijnen binnen zijn of haar financieel advies, is volledig en neemt ook zaken als verduurzaming mee”.
Maarten Boddeus, Directeur Product en Markt van Omniplan: “Hanteer je als woonadviseur langere tijdlijnen? Dan kun je je klanten in álle scenario’s van bruikbaar financieel advies voorzien en latere uitdagingen voorkomen. Biedt het huidige netto besteedbaar inkomen voldoende financiële ondersteuning wanneer de kinderen straks gaan studeren? Kun je dan nog wel wonen waar je momenteel woont? Welke acties kun je nu ondernemen om te voorkomen dat je straks met (te) hoge netto maandlasten te maken krijgt?
“Binnen de bredere rol die de woonadviseur inneemt, vormt duurzaamheid een onderwerp dat structureel thuishoort in het financieel advies.”
Data
Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs realtime over zoveel mogelijk data beschikken. Uit onderzoek dat Omniplan heeft laten doen blijkt dat 42 procent van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies. Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”
Volledig digitaal
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat één op de drie respondenten het prima zou vinden als het volledige hypotheektraject (van advies tot daadwerkelijk afsluiten) voortaan volledig digitaal plaatsvindt.
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...
TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer
TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....

Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...
Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...
Michiel van Vugt: blijf adviseur!
“Blijf adviseur! Het kan verleidelijk zijn om te leveren waar een klant om vraagt en het daarbij te laten. Zeker in tijden van drukte is dat ook te verklaren....

Actief Klantbeheer Wegwijzer voor adviseurs
Na de Actief Klantbeheer Wegwijzer voor aanbieders ls nu de Wegwijzer voor adviseurs verschenen. Verschillende partijen uit de financiële sector hebben alle...
"Bemiddelingstraject hypotheken zal stapsgewijs veranderen"
"Het bemiddelingstraject op het gebied van hypotheken zal branchebreed stapsgewijs veranderen. De daarmee gewonnen efficiency zal naar verwachting door het intermediair...

Doelbeleggen.nl sluit aan bij Stichting Actief Klantbeheer
Doelbeleggen.nl heeft zich als negentiende marktpartij aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. De vermogensbeheerder wil vanuit zijn bijzondere expertise...
Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer
Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting...