Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

Maarten Boddeus 2020

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur “neemt álle uitgaven en kostenposten mee in het beoordelen van iemands financiële situatie, bekijkt langere tijdlijnen binnen zijn of haar financieel advies, is volledig en neemt ook zaken als verduurzaming mee”.

Maarten Boddeus, Directeur Product en Markt van Omniplan: “Hanteer je als woonadviseur langere tijdlijnen? Dan kun je je klanten in álle scenario’s van bruikbaar financieel advies voorzien en latere uitdagingen voorkomen. Biedt het huidige netto besteedbaar inkomen voldoende financiële ondersteuning wanneer de kinderen straks gaan studeren? Kun je dan nog wel wonen waar je momenteel woont? Welke acties kun je nu ondernemen om te voorkomen dat je straks met (te) hoge netto maandlasten te maken krijgt?

“Binnen de bredere rol die de woonadviseur inneemt, vormt duurzaamheid een onderwerp dat structureel thuishoort in het financieel advies.”

Data

Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs realtime over zoveel mogelijk data beschikken. Uit onderzoek dat Omniplan heeft laten doen blijkt dat 42 procent van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies. Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”

Volledig digitaal

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat één op de drie respondenten het prima zou vinden als het volledige hypotheektraject (van advies tot daadwerkelijk afsluiten) voortaan volledig digitaal plaatsvindt.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Begin gewoon

Begin gewoon

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Klantbeheer is de basis van je onderneming

Klantbeheer is de basis van je onderneming

(Adviseur Remco van Os, VOEP Hypotheken en Verzekeringen,  in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Wij zijn juist gegroeid door klantbeheer....

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022)  Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de...

Kort op de bal

Kort op de bal

(Adviseur Marton Overbeeke in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn...