Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

Maarten Boddeus 2020

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur “neemt álle uitgaven en kostenposten mee in het beoordelen van iemands financiële situatie, bekijkt langere tijdlijnen binnen zijn of haar financieel advies, is volledig en neemt ook zaken als verduurzaming mee”.

Maarten Boddeus, Directeur Product en Markt van Omniplan: “Hanteer je als woonadviseur langere tijdlijnen? Dan kun je je klanten in álle scenario’s van bruikbaar financieel advies voorzien en latere uitdagingen voorkomen. Biedt het huidige netto besteedbaar inkomen voldoende financiële ondersteuning wanneer de kinderen straks gaan studeren? Kun je dan nog wel wonen waar je momenteel woont? Welke acties kun je nu ondernemen om te voorkomen dat je straks met (te) hoge netto maandlasten te maken krijgt?

“Binnen de bredere rol die de woonadviseur inneemt, vormt duurzaamheid een onderwerp dat structureel thuishoort in het financieel advies.”

Data

Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs realtime over zoveel mogelijk data beschikken. Uit onderzoek dat Omniplan heeft laten doen blijkt dat 42 procent van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies. Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”

Volledig digitaal

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat één op de drie respondenten het prima zou vinden als het volledige hypotheektraject (van advies tot daadwerkelijk afsluiten) voortaan volledig digitaal plaatsvindt.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Joris Evendik nieuwe CEO Omniplan

Joris Evendik nieuwe CEO Omniplan

Joris Evendik volgt oprichter Dick Verhaar op als CEO van Omniplan. Verhaar blijft als strategisch adviseur betrokken bij Omniplan en zal op termijn toetreden tot...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....