Van lijfrente expiratie naar financieel inzicht

Marco Kok advertorial Ken je Vak! 2019

Het lijfrente expiratie ‘seizoen’ is weer in volle gang en klanten met zo’n expiratiebericht nemen contact op met u als adviseur. Dit is het moment waarop de klant moet beslissen wat er met het lijfrentekapitaal moet gebeuren. Moeten de uitkeringen binnenkort ingaan, of toch nog niet? FinRust geeft in de nieuwsbrief Ken je vak! op vrijdag antwoord.

Execution only of advies?

Veel adviseurs werken bij zo’n lijfrente expiratie nu execution only of met minimaal advies. Hierbij staat de productoplossing centraal in plaats van de (situatie van de) klant. Voor het berekenen en vergelijken van de uitkeringsaanbieders rekent een adviseur gemiddeld 350 euro. Maar is de klant nu goed geholpen? En heb je als adviseur veel waarde toegevoegd? Hoe zou het anders kunnen?

De klant

Wat hebben vrijwel alle klanten met een lijfrente expiratie gemeen? Ze naderen de pensioenleeftijd en hebben allerlei financiële vragen en onzekerheden. Juist deze groep heeft behoefte aan inzicht in hun financiële situatie!

De adviseur

Maar waarom zetten veel adviseurs de financiële situatie dan nog niet centraal? Het blijkt vaak lastig om een betaald advies te geven aan klanten die alleen voor een (kleine) lijfrente expiratie komen. Het bieden van financieel inzicht en geven van advies kost te veel tijd; tijd die klant niet wil betalen.

Financieel inzicht

Als je de klantsituatie centraal wilt stellen, is het belangrijk om eerst te inventariseren wat de klant nu aan netto-inkomen heeft en wat er tijdens het pensioen aan netto-inkomen binnenkomt. Het wordt dan direct inzichtelijk waar de tekorten zitten.

Keuze lijfrente expiratie

Vanuit dit financieel inzicht kan de adviseur samen met de klant goed bepalen hoe het lijfrente expiratie kapitaal het beste kan worden ingevuld; uitstellen, direct laten ingaan, duur van de uitkering en eventueel hoog/laag. Van daaruit hoef je als adviseur alleen nog maar een keuze te maken voor de aanbieder.

Het resultaat

Met deze dienstverlening is het mogelijk om goed onderbouwd een keuze met de klant te maken voor een lijfrente. Het grote voordeel hiervan is dat jij als adviseur een plan gemaakt hebt samen met de klant. Je neemt ook andere lijfrenteproducten mee in dit plan. Ook de lijfrenten die niet via jouw kantoor lopen. En expireert er dan een volgende lijfrente, dan komt de klant bij jou om het plan te laten aanvullen! Zo versterk je met jouw dienstverlening de binding met de klant. Goed voor de klant en goed voor jouw organisatie!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Partnerovereenkomst Finly en FinRust

Partnerovereenkomst Finly en FinRust

Finly (onderdeel van DIAS Group) en FinRust hebben een partnerovereenkomst getekend. Onderdeel van de samenwerking is een koppeling waarmee eenvoudig gegevens tussen...

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Consument kan nu ook zelf aan de slag in FinRust

Consument kan nu ook zelf aan de slag in FinRust

“De toevoeging van de inzichttool aan het FinRust-platform helpt consumenten en werknemers om zelf laagdrempelig toegang te krijgen tot financieel inzicht,...

FinRust geeft nog twee webinars voor vakantieperiode

FinRust geeft nog twee webinars voor vakantieperiode

FinRust organiseert voor de zomerstop nog twee webinars. Ferd Beukers (Tax Specialist bij Nationale-Nederlanden) en Marco Kok gaan in dit webinar van 1 juli de...

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...

"We moeten af van het beeld dat beleggen om speculatie draait"

"We moeten af van het beeld dat beleggen om speculatie draait"

“Het langjarig bouwen aan vermogensgroei waarbij ook gebruik wordt gemaakt van beleggingen is opdit moment voor de meeste consumenten de enige mogelijkheid....

Nu ook uitvaartkosten in FinRust

Nu ook uitvaartkosten in FinRust

FinRust neemt nu ook het risico van uitvaartkosten mee. Dit in samenwerking met DELA. De onafhankelijk financieel adviseur is zowel voor FinRust als voor DELA een...

Administratiekantoren verbreden naar bieden persoonlijk financieel inzicht

Administratiekantoren verbreden naar bieden persoonlijk financieel inzicht

Uit onderzoek onder 47 administratiekantoren door studenten bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool Ede (in opdracht van FinRust) komt naar voren dat 80 procent...