Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Sandra Molenaar Consumentenbond van website 2019

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese zusterorganisaties uitvoerde. "Twee derde van de onderzochte producten zou niet in de winkel mogen liggen."

Enkele voorbeelden die de bond geeft: "Bijna driekwart van de powerbanks, USB-laders en reisadapters kwam niet door de veiligheidstest. Ze kunnen een schok geven, oververhit raken, smelten en zelfs in brand vliegen. Van de kerstverlichting deugt 90 procent niet. Bij zes producten bestaat het risico op brand of elektrocutie. Van twee sets smolt de schakelkast. En een aantal rookmelders bleek niet af te gaan bij brand en geen van de CO-melders waarschuwde voor te hoge concentraties koolmonoxide."

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Er moet iets gebeuren op het gebied van bewustwording. Maar er zijn ook andere maatregelen nodig, bijvoorbeeld omdat toezicht moeilijk is. Daarom is het goed dat staatssecretaris Mona Keijzer een speciale commissie van de Sociaal Economische Raad, waar de Consumentenbond ook in zit, om advies heeft gevraagd om dit probleem aan te pakken."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Van de internetgebruikers van twaalf jaar of ouder gaf 90 procent aan in 2020 maatregelen te hebben genomen om persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In...

Stop Diefstal-campagne van start

Stop Diefstal-campagne van start

Vrijdag begon de campagne ‘Stop Diefstal’. De campagne roept ondernemers op om kostbare GPS-apparatuur te registeren en te markeren, om zo Nederland...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

'Cybersecurity Wegwijzer'

'Cybersecurity Wegwijzer'

Onlangs is de ‘Cybersecurity Wegwijzer’ gelanceerd, waar organisaties terecht kunnen voor hulp bij het verhogen van hun digitale weerbaarheid. De ‘Cybersecurity...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

Hello Mobility gaat samenwerken met branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hello Mobility levert een preventieprogramma op maat waarin rijgedrag...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....