Veel werkgevers laten maaltijdbezorgers onverzekerd rondrijden
De meeste werkgevers bieden hun werknemers een e-bike van de zaak aan om maaltijden te bezorgen, maar deze bezorgfietsen zijn doorgaans niet verzekerd, aldus Pricewise.
Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) rijden er zo’n 20.000 maaltijdbezorgers in Nederland op een e-bike. Veel werkgevers weten niet dat zij aansprakelijk zijn als er een ongeluk gebeurt. Het doet er niet toe of de schuld bij de bezorger of de andere verkeersdeelnemer ligt, de werkgever is aansprakelijk voor de kosten van de werknemer bij een ongeval. "De werkgever dient wel een speciale verzekering voor de e-bike af te sluiten, anders moeten de kosten uit eigen zak worden betaald. Tot op heden zijn veel werkgevers onverzekerd voor hun bezorgfietsen. Exacte aantallen zijn onbekend", aldus Pricewise.
"Als een werknemer bewust roekeloos gedrag vertoont en/of er opzettelijk een ongeval gebeurt, is hij/zij aansprakelijk. De aansprakelijkheidsverzekering vergoedt dan niets. Ook voor ongelukken die met de e-bike op de weg van- en naar huis gebeuren, is de werknemer verantwoordelijk, op een aantal uitzonderingen na. Toch is het vaak zo dat een e-bike niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering valt, maar dat er een fietsverzekering moet worden afgesloten voor de e-bike."
Bij een ongeluk met een e-bike heeft het slachtoffer, de persoon die het ongeluk niet veroorzaakt heeft, recht op een schadevergoeding van minstens 50% tot maximaal 100% van de (im)materiële schade, mits er gefietst wordt op een normale e-bike (tot 25 km per uur). Bij ongevallen met speed pedelecs en andere (varianten van) e-bikes die harder dan 25 kilometer per uur rijden, is de schadevergoeding afhankelijk van de mate waarin de bestuurder schuldig is aan het ongeval. Bij een speed pedelec is een verzekering overigens wel verplicht, aldus Pricewise.
Reactie toevoegen
Wat komt u tegen bij de verzekering van e-bikes en fatbikes?
Vraag van de VVP-redactie aan financieel adviseurs: wat komt u tegen bij de verzekering van e-bikes en fatbikes? En lukt het überhaupt nog fatbikes bij een...
Verzekeringsmarkt e-bikes stijgt naar 621 miljoen euro
De verzekeringsmarkt voor e-bikes steeg in een jaar tijd met 71 miljoen naar 621 miljoen euro. Van alle soorten e-bikes brengt het verzekeren van een elektrische...
Campagne tegen diefstal e-bikes
Volgens Achmea, ANWB, Unigarant, ENRA, Kingpolis, a.s.r., Univé.en Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) kunnen e-bikebezitters zelf veel doen...
Meer inbraken woning leidt niet tot actie woningbezitters
Hoewel er deze winter 30 procent meer inbraken worden verwacht, neemt 36 procent van de Nederlanders geen extra maatregelen om de kans op inbraak thuis te verlagen in...
Nederlanders maken zich zorgen over stijgende zorgpremies
Bijna twee derde van de Nederlanders (64 procent) maakt zich dit jaar zorgen om de stijgende premie van de zorgverzekering, zo blijkt uit onderzoek van Pricewise...
Pricewise: gevolgen verplichte rookmelders voor verzekeringsdekking
Per 1 juli 2022 moeten alle huizen, zowel koop als huur, op iedere verdieping verplicht minstens één goedgekeurde rookmelder hebben. Deze maatregel...
Pricewise: rente op persoonlijke leningen is stijgende
Vier kredietverstrekkers hebben dit jaar hun rente met ongeveer een half procent verhoogd voor de persoonlijke lening. Dit komt neer op een stijging van zo'n 10...
Pricewise: private lease heeft invloed op hypotheekruimte
Ruim vier op de tien Nederlanders weet niet dat private lease de maximale hoogte van de hypotheek beïnvloedt, aldus onderzoek van Pricewise en Panel Inzicht...
Verzekerden denken vaak dat smartphone is meeverzekerd via inboedelpolis
Een op de drie Nederlanders denkt ten onrechte dat de smartphone is verzekerd via de inboedelverzekering, zo blijkt uit onderzoek van Pricewise en Panel Inzicht...
e-bike populairder dan scooter
Fietsers schaffen liever een e-bike aan dan een scooter, zo blijkt uit onderzoek van Pricewise en Panel Inzicht onder 500 fietsers. Bijna zeven op de tien heeft...