VEH: laat verzekeraars alle overstromingsschade afhandelen

Overstroming via Pixabay

Vereniging Eigen Huis pleit voor een ruimhartige vergoeding van de overstromingsschade voor gedupeerden van de watersnood in Limburg. VEH: "Verzekeraars en overheid moeten zo snel mogelijk duidelijkheid geven over welke uitkering er van wie te verwachten valt en per wanneer. Het is onwaarschijnlijk dat de overheid alle schade door overstroming van de Maas zal vergoeden vanuit de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts). Bovendien is de dekking van verzekeraars voor overstromingsschade van kleinere rivieren verschillend geregeld. Ook hier is de vraag in hoeverre de overheid voor onderverzekerden compensatie zal bieden. Dit alles geeft veel onzekerheid bij gedupeerden. 

"De vrees bestaat dat er niet snel en adequaat zekerheid wordt gegeven aan gedupeerden. Sommigen hebben daarbij het schrikbeeld van de afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen voor ogen. Om gedupeerden te ontzorgen pleiten wij ervoor dat de verzekeraars het centrale aanspreekpunt worden voor het afhandelen van alle schades. Een dergelijk model bestaat al in Spanje.

"Gedupeerden moeten eerst worden geholpen. Het is daarna aan verzekeraars om de rekening met de overheid af te handelen. Hiervoor zou een schadeprotocol moeten worden opgesteld, met afspraken tussen de verzekeringsbranche en de overheid waardoor er duidelijkheid ontstaat voor zowel gedupeerden, verzekeraars als overheden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Watersnood Limburg: eenmalige omzetdervingsregeling

Watersnood Limburg: eenmalige omzetdervingsregeling

Het kabinet publiceert voor de door de watersnood getroffen ondernemers in Limburg, met ten minste 50 procent omzetderving in het derde en vierde kwartaal van 2021,...

Kolkende kwesties

Kolkende kwesties

(Uit VVP 5-2021) Het kabinet zegt niet langer ondernemers tegemoet te komen als ze zich tegen een onverhoopte ramp hadden kunnen verzekeren. Maar in de praktijk...

Podcast Leaders in Wonen: Cindy Kremer (VEH)

Podcast Leaders in Wonen: Cindy Kremer (VEH)

“Wonen is een grondrecht. Een dak boven je hoofd is wat anders dan een pak koekjes in je tas.” Aldus Cindy Kremer, algemeen directeur Vereniging Eigen...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Merendeel claims wateroverlast afgehandeld

Merendeel claims wateroverlast afgehandeld

Uit een tweede inventarisatie van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat verzekeraars inmiddels zo'n 70 procent van de particuliere schades en circa 50 procent...

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...