Verbond en Hart advocaten geven duiding bij Kifid-uitspraken

Kantoor Kifid

Om verzekeringsprofessionals te voorzien van duiding bij de meest belangrijke Kifid-uitspraken in 2022, hebben het Verbond van Verzekeraars en Hart advocaten het college ‘Duiding actuele Kifid-uitspraken verzekeringssector’ ontwikkeld. De eerste editie is op 28 november.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld de nazorgverplichtingen, de zorgplicht van tussenpersonen en de informatieplicht die rust op een verzekeraar. "We behandelen vier tot zes uitspraken. We geven eerst de feiten weer, dan de overwegingen van het Kifid en tot slot per uitspraak tips voor in de praktijk. Dat kunnen tips zijn over transparante communicatie met klanten, omgaan met persoonsgegevens of over hoe vrij je bent om bepaald beleid uit te voeren of te wijzigen.”

In 2023 wordt dit format omgezet naar een collegereeks.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 18 juli 2022

Waar bemoeien ze zich mee? Gaat de aftakeling van het intermediair niet snel genoeg? Lijkt op het zoveelste offensief om het intermediair te dwarsbomen. Met veel geld veel aandacht geven aan enkele incidenten. Tips voor de praktijk kunnen we zelf wel bedenken. Het is ons bedrijfsmodel en ons verdienmodel. Blij daar van af! Stel dat wij de "incidenten" van verzekeraars breed gaan uitmeten. Dan kunnen ze de tent wel dicht doen. Mijn advies? Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...