Verbond en NVGA publiceren Leidraad Klantbelang Centraal

Document gesprek kantoor via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA hebben samen de Leidraad Klantbelang Centraal (KBC) ontwikkeld, waarmee gevolmachtigden hun bedrijfsvoering kunnen toetsen op regelgeving en normering op het gebied van klantbelang.

De Leidraad Klantbelang Centraal dient als vraagbaak voor gevolmachtigde agenten om KBC-principes toe te passen in de eigen bedrijfsvoering. De leidraad geeft uitleg over wettelijke vereisten en normeringen rondom klantbelang waarbij de drie prestatiegebieden als basis zijn gebruikt, de klant begrijpt het product, het product is geschikt voor de klant, de dienstverlening en de processen zijn van optimale kwaliteit.

Toolkit

Daarnaast is er een praktische toolkit ontwikkeld. Deze toolkit omvat gebruiksaanwijzingen om in de dagelijkse praktijk ondersteuning te bieden voor het handelen en communiceren in het belang van de klant. Met deze leidraad en toolkit hopen het Verbond en de NVGA de bewustwording rondom het klantbelangbeleid in het volmachtkanaal nog verder te vergroten.

De Leidraad Klantbelang Centraal en de bij behorende toolkit, verschijnen op volmachtbeheer.nl onder het tabblad van de NVGA.

Reactie toevoegen

 
Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

NVGA Marktvisie 2023-2025: marktwerking stimuleren

NVGA Marktvisie 2023-2025: marktwerking stimuleren

Zes pijlers telt de maandag gepubliceerde NVGA Marktvisie 2023-2025. De pijlers betreffen al langer lopende dossiers als de volmachtbeloning maar ook nieuwe uitdagingen...

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

"Ik hoop dat Vrede en Verbinding de buzzwords voor 2023 worden." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarstoespraak....

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...

Het verschil maken

Het verschil maken

(Opinie Ron Gardenier, voorzitter NVGA, in VVP 06-2022) In een tijd van veranderende economische omstandigheden en elkaar in rap tempo opvolgende ontwikkelingen,...

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Verzekeraars werken aan een oplossing voor compensatie van schade als een grote rivier zoals de Maas buiten de dijken treedt. Of in een nog erger scenario: als de...

Nieuwe toelichting op VSV en VPV 2021

Nieuwe toelichting op VSV en VPV 2021

Naar aanleiding van vragen over de Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) en de Voorbeeld Poolovereenkomst Volmacht (VPV) 2021, heeft de Werkgroep VSV...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Het Verbond van Verzekeraars is positief over het rapport ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ dat DNB heeft gepubliceerd. Het Verbond: "Nederlandse...

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Het gebruik van data om de premies af te stemmen op de individuele klant, heeft weinig tot geen invloed op de premies die verzekeraars in rekening brengen bij hun...