Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Auto stuur en dashboard

Mocht een nieuw opgeleverde auto een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen wat er moet gebeuren. Zo reageert het Verbond van Verzekeraars op berichten dat de strengere eisen van keuringsdienst Kiwa aan ‘keyless entry-systemen', waarbij de auto wordt geopend zonder sleutel, gevolgen kunnen hebben voor de verzekering. Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is volgens het Verbond niet aan de orde. De huidige certificaten blijven geldig en verhuizen gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt. Het kan wel zijn dat men achteraf een systeem moet inbouwen dat wel voldoet aan de beveiligingseisen.

Het achterliggende doel van de aangescherpte eisen die per 1 juli volgend jaar ingaan, is om autofabrikanten aan te sporen om auto’s, die nieuw van de band rollen, te voorzien van het juiste beveiligingssysteem om diefstal via ‘keyless entry’ tegen te gaan. Die handschoen hebben de autofabrikanten opgepakt en veel systemen beschikken nu over de juiste vereisten. Verzekeraars kunnen via het CCV checken wat de aangescherpte eisen zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Premies autoverzekering iets gedaald

Premies autoverzekering iets gedaald

Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...