Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Auto stuur en dashboard

Mocht een nieuw opgeleverde auto een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen wat er moet gebeuren. Zo reageert het Verbond van Verzekeraars op berichten dat de strengere eisen van keuringsdienst Kiwa aan ‘keyless entry-systemen', waarbij de auto wordt geopend zonder sleutel, gevolgen kunnen hebben voor de verzekering. Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is volgens het Verbond niet aan de orde. De huidige certificaten blijven geldig en verhuizen gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt. Het kan wel zijn dat men achteraf een systeem moet inbouwen dat wel voldoet aan de beveiligingseisen.

Het achterliggende doel van de aangescherpte eisen die per 1 juli volgend jaar ingaan, is om autofabrikanten aan te sporen om auto’s, die nieuw van de band rollen, te voorzien van het juiste beveiligingssysteem om diefstal via ‘keyless entry’ tegen te gaan. Die handschoen hebben de autofabrikanten opgepakt en veel systemen beschikken nu over de juiste vereisten. Verzekeraars kunnen via het CCV checken wat de aangescherpte eisen zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...