Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

tugce-serinkan

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning ‘Cyberverzekeringen’. Alleen: het is nog niet zo’n makkelijke opgave, blogt Tuğçe Serinkan, beleidsadviseur Cyber bij het Verbond.

Bovendien, aldus Serinkan: “De enige weg voorwaarts is die van bewustwording en concreet handelingsperspectief. Zowel bedrijven als particulieren moeten zich meer bewust worden van het cyberrisico en preventieve stappen zetten om cybercriminelen buiten de deur te houden. Uiteraard kunnen en willen verzekeraars daarbij helpen, maar dan vooral in ondersteunende zin. Verzekeren is niet altijd de oplossing.”

Paper in de maak

Serinkan: “Wij hebben, met ons Platform Cyber, een paper in de maak dat nog voor de zomer wordt verwacht. In dat paper zullen we onder meer ingaan op hoe de cybermarkt zich ontwikkelt, welke omstandigheden een rol spelen en hoeveel ransomware aanvallen verzekeraars hebben ‘behandeld’. En intussen gaat het platform gewoon verder met wat het al langere tijd doet: het verbeteren en uitdragen van de risicoklassenindeling, keurmerken en begripsomschrijvingen.

“Daarnaast zijn wij met tussenpersonenorganisatie Adfiz in gesprek over de rol van de assurantieadviseur. Wij denken namelijk dat er ook een zekere rol voor de adviseur is weggelegd. Hij (of zij) kan de klant letterlijk bij de arm nemen. Daar zijn ook al de nodige tools voor ontwikkeld. Toevallig was ik laatst op werkbezoek bij een verzekeringsadviseur. Ik zag dat hij ook worstelt met de complexiteit, maar tijdens het gesprek werd al gauw duidelijk dat we meer kunnen bereiken door samen te opereren. Helemaal als het aankomt op bewustwording en verheldering.”

Serinkan noemt een aantal redenen waarom het nog zoeken is voor de verzekeraars: de cybermarkt is vooralsnog beperkt (ze worden vooral gesloten op de grootzakelijke markt), de markt is nog volop in ontwikkeling, cyber is ingewikkeld en heel dynamisch. Serinkan: “Wat een verzekeraar nu opschrijft in zijn voorwaarden, bijvoorbeeld aan terminologie, kan over twee maanden alweer anders zijn. Juist omdat het zo lastig en weerbarstig is, zijn verzekeraars zelf ook nog zoekende. Daarom wijken de voorwaarden ook af.”

Klik HIER voor de hele blog.

Reactie toevoegen

 
Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Een poolconstructie met solidariteit. Dat is een van de ideeën van het Verbond van Verzekeraars om overstromingsschade door primaire waterkeringen toch verzekerbaar...

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

De aanpak van meer structurele problemen komt nog onvoldoende uit de verf, reageert het Verbond van Verzekeraars op de Miljoenennota 2023. "Veel aandacht is erop...

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Een gezamenlijke werkgroep vanuit de overheid en de financiële sector gaat heldere transitiepaden uitstippelen voor verduurzaming. Dan weten sectoren waar ze...

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Het terugdringen van de achterstanden bij het beoordelen van langdurig zieke werknemers mag niet ten koste gaan van activering en re-integratie bij ziekte en arbeidsongeschiktheid....

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Cyberverzekeringsmarkt in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro

Cyberverzekeringsmarkt in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro

De cyberverzekeringsmarkt is in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van...

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Wakam. Daarnaast is het aspirant-lidmaatschap van Lemonade omgezet in een volledig lidmaatschap. Wakam...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...