Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Huis (luiken) via Pixabay

Het Verbond gaat in overleg met de Consumentenbond over de vraag op welke wijze de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd. Ook het Verbond is van mening dat "onverwachte teleurstellingen zoveel mogelijk moeten worden voorkomen en premieverhogingen – ook ten aanzien van individuele klanten – goed moeten worden toegelicht".

De Consumentenbond stelt naar aanleiding van klachten over soms forse premieverhogingen bij inboedel- en/of opstalverzekeringen voor dat bij een premieverhoging van meer dan tien procent een nieuwe wilsovereenstemming met de klant moet worden vastgesteld. Het automatisch ontbinden van een contract bij premieverhogingen van meer dan tien procent is volgens het Verbond "niet in het belang van de klant, omdat hij daardoor mogelijk ongewild tijdelijk onverzekerd is. Bij schadeverzekeringen kunnen consumenten als ze niet akkoord zijn nu al kosteloos switchen, meestal met een maand of een dag opzegtermijn".

Het Verbond kan niet treden in het premiebeleid van verzekeraars omdat daarmee de concurrentie aan banden zou worden gelegd. Wel signaleert de brancheorganisatie dat de oplopende schadelast bij opstal-inboedelverzekeringen al enige tijd zorgt voor een opwaartse druk op de premies.

Buitensporige premieverhogingen

Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen van consumenten die worden geconfronteerd met "buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Verreweg de meeste meldingen gaan over Centraal Beheer. Zo meldde een consument dat de premie van zijn Woonverzekering bij Centraal Beheer in één klap omhoog ging van 584 euro naar 1.435 euro per jaar. Bij een ander steeg de premie van 680 naar 1.640 euro. Bij de opstalverzekeraars is Aon kampioen prijsstijging: daar steeg de gemiddelde premie in één jaar tijd met 56,7 procent.

"Centraal Beheer verklaart dat de premieverhogingen komen door ‘een andere manier van berekenen’ en doordat er meer rekening wordt gehouden met veranderde weersomstandigheden. ‘Volstrekt ontoereikend’, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, de uitleg van de verzekeraar. ‘De stijgingen zijn soms zo krankzinnig hoog. Dan kun je je er niet van af maken met vage, niet te controleren, argumenten.’"

"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...