Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Huis (luiken) via Pixabay

Het Verbond gaat in overleg met de Consumentenbond over de vraag op welke wijze de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd. Ook het Verbond is van mening dat "onverwachte teleurstellingen zoveel mogelijk moeten worden voorkomen en premieverhogingen – ook ten aanzien van individuele klanten – goed moeten worden toegelicht".

De Consumentenbond stelt naar aanleiding van klachten over soms forse premieverhogingen bij inboedel- en/of opstalverzekeringen voor dat bij een premieverhoging van meer dan tien procent een nieuwe wilsovereenstemming met de klant moet worden vastgesteld. Het automatisch ontbinden van een contract bij premieverhogingen van meer dan tien procent is volgens het Verbond "niet in het belang van de klant, omdat hij daardoor mogelijk ongewild tijdelijk onverzekerd is. Bij schadeverzekeringen kunnen consumenten als ze niet akkoord zijn nu al kosteloos switchen, meestal met een maand of een dag opzegtermijn".

Het Verbond kan niet treden in het premiebeleid van verzekeraars omdat daarmee de concurrentie aan banden zou worden gelegd. Wel signaleert de brancheorganisatie dat de oplopende schadelast bij opstal-inboedelverzekeringen al enige tijd zorgt voor een opwaartse druk op de premies.

Buitensporige premieverhogingen

Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen van consumenten die worden geconfronteerd met "buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Verreweg de meeste meldingen gaan over Centraal Beheer. Zo meldde een consument dat de premie van zijn Woonverzekering bij Centraal Beheer in één klap omhoog ging van 584 euro naar 1.435 euro per jaar. Bij een ander steeg de premie van 680 naar 1.640 euro. Bij de opstalverzekeraars is Aon kampioen prijsstijging: daar steeg de gemiddelde premie in één jaar tijd met 56,7 procent.

"Centraal Beheer verklaart dat de premieverhogingen komen door ‘een andere manier van berekenen’ en doordat er meer rekening wordt gehouden met veranderde weersomstandigheden. ‘Volstrekt ontoereikend’, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, de uitleg van de verzekeraar. ‘De stijgingen zijn soms zo krankzinnig hoog. Dan kun je je er niet van af maken met vage, niet te controleren, argumenten.’"

"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Het Verbond van Verzekeraars en Wijzer in geldzaken hebben een handreiking ontwikkeld om tijdens de coronacrisis klanten met geldproblemen te helpen. Het Verbond...

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

De  Combined Operating Ratio (COR) in de volmachtmarkt voor schadeverzekeringen is voor het eerst sinds 2015 onder de 100 procent uitgekomen, een daling in...

Verbond doneert 2,5 miljoen euro aan stichting Zorg na Werk in Coronazorg

Verbond doneert 2,5 miljoen euro aan stichting Zorg na Werk in Coronazorg

Het Verbond van Verzekeraars doneert 2,5 miljoen euro aan de Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC). Ook gaat het Verbond een partnership aan met de Stichting. Met...

Verbond: zorgen om stilvallen economie

Verbond: zorgen om stilvallen economie

Het Verbond van Verzekeraars hoopt dat het lukt de economie meet beleid snel weer op te starten. Algemeen directeur Richard Weurding in een video op de Verbondssite:...

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Lemonade Insurance NV en Rhion Versicherung AG. Op 2 april 2020 is Lemonade...

Verbond verbindt leden en partners via Serviceplatform Corona

Verbond verbindt leden en partners via Serviceplatform Corona

Met het nieuwe Serviceplatform Corona biedt het Verbond van Verzekeraars zijn leden toegang tot een groot netwerk van specialisten om samen te werken aan oplossingen...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft in zijn laatste vergadering het lidmaatschap toegekend aan Tulip Assist Insurance Limited. Tulip Assist Insurance Limited wordt in Nederland...

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie...

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Adfiz gaat nieuwe vraagstukken over verzekeren en financiën die ontstaan door de maatregelen naar aanleiding van het coronavirus verzamelen en voorleggen aan...