Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Huis (luiken) via Pixabay

Het Verbond gaat in overleg met de Consumentenbond over de vraag op welke wijze de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd. Ook het Verbond is van mening dat "onverwachte teleurstellingen zoveel mogelijk moeten worden voorkomen en premieverhogingen – ook ten aanzien van individuele klanten – goed moeten worden toegelicht".

De Consumentenbond stelt naar aanleiding van klachten over soms forse premieverhogingen bij inboedel- en/of opstalverzekeringen voor dat bij een premieverhoging van meer dan tien procent een nieuwe wilsovereenstemming met de klant moet worden vastgesteld. Het automatisch ontbinden van een contract bij premieverhogingen van meer dan tien procent is volgens het Verbond "niet in het belang van de klant, omdat hij daardoor mogelijk ongewild tijdelijk onverzekerd is. Bij schadeverzekeringen kunnen consumenten als ze niet akkoord zijn nu al kosteloos switchen, meestal met een maand of een dag opzegtermijn".

Het Verbond kan niet treden in het premiebeleid van verzekeraars omdat daarmee de concurrentie aan banden zou worden gelegd. Wel signaleert de brancheorganisatie dat de oplopende schadelast bij opstal-inboedelverzekeringen al enige tijd zorgt voor een opwaartse druk op de premies.

Buitensporige premieverhogingen

Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen van consumenten die worden geconfronteerd met "buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Verreweg de meeste meldingen gaan over Centraal Beheer. Zo meldde een consument dat de premie van zijn Woonverzekering bij Centraal Beheer in één klap omhoog ging van 584 euro naar 1.435 euro per jaar. Bij een ander steeg de premie van 680 naar 1.640 euro. Bij de opstalverzekeraars is Aon kampioen prijsstijging: daar steeg de gemiddelde premie in één jaar tijd met 56,7 procent.

"Centraal Beheer verklaart dat de premieverhogingen komen door ‘een andere manier van berekenen’ en doordat er meer rekening wordt gehouden met veranderde weersomstandigheden. ‘Volstrekt ontoereikend’, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, de uitleg van de verzekeraar. ‘De stijgingen zijn soms zo krankzinnig hoog. Dan kun je je er niet van af maken met vage, niet te controleren, argumenten.’"

"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning...

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Op de eerste bestuursvergadering in 2023 heeft het bestuur van het Verbond van Verzekeraars twee nieuwe leden verwelkomd: QBE Europe SA en Allianz Direct Versicherungs-AG. QBE...

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

(Geeke Feiter-Van Heuvelen, Verbond van Verzekeraars, in VVP 1-2023) Een veranderend klimaat vraagt om bewustzijn, preventie én verzekeringsoplossingen....

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

Geschillencommissie blaast klacht omver

Geschillencommissie blaast klacht omver

(Kifid-uitspraak GC 2023-0053) De consumenten hebben schade aan de beplanting in de tuin doordat tijdens een storm het dak van het tuinhuis van de buren is afgewaaid....

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0012) Door lekkage van een waterleiding onder de vloer van de bijkeuken en garage van de consument is het zandbed onder de woning gedeeltelijk...

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

"Ik hoop dat Vrede en Verbinding de buzzwords voor 2023 worden." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarstoespraak....

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Verzekeraars werken aan een oplossing voor compensatie van schade als een grote rivier zoals de Maas buiten de dijken treedt. Of in een nog erger scenario: als de...

Dekkingstoezegging adviseur kost gevolmachtigde 27 mille

Dekkingstoezegging adviseur kost gevolmachtigde 27 mille

(Kifid-uitspraak GC 2022-0992) Door een storm is er onder andere schade ontstaan aan de tuin van de consument. De gevolmachtigde heeft vergoeding van de schade aan...