Verbond sluit zich aan bij campagne 'Word ook aflossingsblij'
Het Verbond van Verzekeraars sluit zich aan bij het vervolg dit najaar van de NVB-campagne ‘Word ook aflossingsblij’. Om ervoor te zorgen dat klanten niet voor financiële verrassingen komen te staan die nu al te voorzien zijn, benaderen banken en verzekeraars/adviseurs actief hun klanten om de toekomstige betaalbaarheid in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klanten zo nodig en waar mogelijk tijdig maatregelen nemen om zorgeloos te kunnen blijven wonen.
De Nederlandse Vereniging van Banken startte op 1 oktober vorig jaar met de publiekscampagne
‘Word ook aflossingsblij’ omdat banken het belangrijk vinden dat mensen met een aflossingsvrije
hypotheek goed nadenken over hun financiële situatie aan het einde van de looptijd. Voor veel
mensen geldt dat zij nu al maatregelen treffen om de hypotheek terug te betalen of dat ze weten dat
ze aan het einde van de looptijd voldoende inkomen hebben om de lasten van hun hypotheek te
kunnen blijven dragen. Maar er zijn ook mensen die niet sparen of waarbij het inkomen, bijvoorbeeld
door pensionering, onvoldoende is voor een nieuwe hypotheek. In het vervolg van de campagne zal
het accent, naast bewustwording, liggen op de mogelijkheden die deze groep heeft om tijdig
maatregelen te nemen. Door bijvoorbeeld de hypotheek om te zetten, door te gaan sparen of door af
te lossen.
Reactie toevoegen
Meer over
Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek
Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...
VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'
De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...
Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek
Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...
Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder
Het aantal jonge huizenkopers dat in 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft aangevraagd, is met ruim een kwart gestegen in vergelijking met het voorgaande...
Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder onder starters
Het aantal jonge huizenkopers dat in het eerste kwartaal van 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten, is met veertien procent gestegen in vergelijking...
Meer starters kiezen voor aflossingsvrije hypotheek
Independer signaleert dat in 2020 meer starters kozen voor een deel – zo’n 45 procent - aflossingsvrij bij het samenstellen van hun hypotheek dan in...
OvFD: AFM zaait onnodige paniek
De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) herkent zich niet in de berichtgeving van de AFM dat 78.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek...
"Rapport AFM over aflossingsvrije hypotheken benadrukt belang van segmentatie"
"Dit AFM-onderzoek kan jou als adviseur helpen om je klanten te segmenteren, zodat je tijdig het gesprek kan aangaan met klanten die rond 2035 mogelijk een herfinancieringsprobleem...
AFM: "Ernstig herfinancieringsrisico bij 78.000 huishoudens met aflossingsvrije hypotheek"
Ongeveer 78.000 huishoudens lopen volgens AFM-onderzoek het risico dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet opnieuw kunnen financieren op het moment dat deze afloopt....