Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar zijn aan de klant.” Dit stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, in reactie op het dinsdag gepubliceerde AFM-onderzoek naar premieverschillen tussen nieuwe en bestaande klanten voor auto-, inboedel/opstal en aansprakelijkheidsverzekeringen.
Verschillen in premie tussen nieuwe en bestaande klanten is al langer onderwerp van gesprek binnen de sector. “Wij weten dat er verschillen bestaan in premies tussen met elkaar concurrerende verzekeraars. Waarbij het overigens om zowel hogere als lagere premies gaat bij bestaande klanten van de achttien onderzochte verzekeraars,” legt Weurding uit.
Het cijfermatige deel van het onderzoek is nu klaar. “Maar dus net zo belangrijk is deel 2 van het AFM-onderzoek naar de achtergronden en oorzaken van de geconstateerde verschillen.” Het Verbond waarschuwt voor te snelle conclusies naar aanleiding van het cijferonderzoek. “Het is van belang om de resultaten van de gesprekken af te wachten,” aldus Weurding.
Reactie toevoegen
Meer over
Zoekservice Levensverzekeringen blijft populair
Nabestaanden en organisaties hebben ook in 2024 weer volop beroep gedaan op de Zoekservice Levensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars. Werden er in 2023...
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...
Klimaatadaptatie als antwoord op natuurrampschade
"Klimaatadaptatie is een belangrijk antwoord op de sneloplopende wereldwijde verzekerde schade door natuurrampen, aldus Vylon Ooms, beleidsadviseur Klimaatadaptatie...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
Dialoog als verzekering tegen cybercriminaliteit
Tim Murck, bekend van de televisieseries Feuten en Spangas, zet zich in voor de HackShield-missie: tien miljoen kinderen van 8 tot 12 jaar opleiden tot Cyber Agents....
Werkgroep van start met ESG-rapportagestandaarden
Het Verbond is van start met een programma om ESG-rapportagestandaarden te ontwikkelen voor de verzekeringssector. Het programma richt zich in de eerste fase op...
Verbond : fouten UWV bij WIA-uitkeringen raken ook verzekeraars
"Het UWV heeft afgelopen jaren veel fouten gemaakt bij de berekening van de WIA-uitkeringen. Deze onjuistheden hebben ook invloed op inkomens-, pensioen- en aansprakelijkheidsverzekeraars",...
Verbond: minder boten gestolen
Het aantal diefstallen van en (van)uit vaartuigen is voor het vierde jaar op rij gedaald. In totaal zijn er in het afgelopen jaar 864 misdrijven en aangiften geregistreerd,...
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...