Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

Slijptol via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0212) De consument wil dekking voor het gereedschap dat verloren is gegaan tijdens een brand op zijn zeiljacht. De gevolmachtigde heeft dekking afgewezen met een beroep op onvoldoende zorg en onderhoud. In de verzekeringsvoorwaarden staat dat hier onder meer het buiten het vaarseizoen niet verwijderen van makkelijk te verwijderen zaken onder moet worden verstaan. De Geschillencommissie oordeelt dat in de gegeven omstandigheden de uitzondering in de verzekeringsvoorwaarden “tenzij dit redelijkerwijs niet uitvoerbaar is” van toepassing is.

De commissie: “De consument heeft onbetwist gesteld dat het zeiljacht in de winterstalling alleen bereikbaar was via een ladder. Aannemelijk is dat deze ladder meerdere keren moest worden beklommen en afgedaald om het gereedschap aan en van boord te krijgen. De commissie is het met de consument eens dat daar een zeker risico voor de gezondheid aan zit, nog ongeacht het gewicht van het gereedschap. De consument heeft ook onbetwist gesteld dat het gereedschap niet de hele winterperiode aan boord heeft gelegen, maar alleen in de weken dat de consument voorbereidingen heeft getroffen voor het nieuwe seizoen en het gereedschap met regelmaat van een week nodig had. Bovendien gaat het om gereedschap van relatief beperkte waarde (1.503 euro, red.).”

Op het jacht was gereedschap aanwezig, bestaande uit stroomhaspels, een gereedschapskoffer met gereedschap, een doppenset, een zware schroefsleutel, een Makita schroefslijpset, een popnageltang, een multimeter en een kitspuit.

Het gereedschap waarvan de consument vergoeding claimt, was volgens de gevolmachtigde gemakkelijk te vervoeren. Gezien de omschrijving meent de expert dat het gewicht van dit gereedschap vijf tot tien kilo was. De consument gebruikte naar eigen zeggen een karretje om gereedschap naar zijn auto te brengen. Dit karretje zou ook in vlammen zijn opgegaan en was onderdeel van de door de consument geclaimde schade.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...