Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

Slijptol via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0212) De consument wil dekking voor het gereedschap dat verloren is gegaan tijdens een brand op zijn zeiljacht. De gevolmachtigde heeft dekking afgewezen met een beroep op onvoldoende zorg en onderhoud. In de verzekeringsvoorwaarden staat dat hier onder meer het buiten het vaarseizoen niet verwijderen van makkelijk te verwijderen zaken onder moet worden verstaan. De Geschillencommissie oordeelt dat in de gegeven omstandigheden de uitzondering in de verzekeringsvoorwaarden “tenzij dit redelijkerwijs niet uitvoerbaar is” van toepassing is.

De commissie: “De consument heeft onbetwist gesteld dat het zeiljacht in de winterstalling alleen bereikbaar was via een ladder. Aannemelijk is dat deze ladder meerdere keren moest worden beklommen en afgedaald om het gereedschap aan en van boord te krijgen. De commissie is het met de consument eens dat daar een zeker risico voor de gezondheid aan zit, nog ongeacht het gewicht van het gereedschap. De consument heeft ook onbetwist gesteld dat het gereedschap niet de hele winterperiode aan boord heeft gelegen, maar alleen in de weken dat de consument voorbereidingen heeft getroffen voor het nieuwe seizoen en het gereedschap met regelmaat van een week nodig had. Bovendien gaat het om gereedschap van relatief beperkte waarde (1.503 euro, red.).”

Op het jacht was gereedschap aanwezig, bestaande uit stroomhaspels, een gereedschapskoffer met gereedschap, een doppenset, een zware schroefsleutel, een Makita schroefslijpset, een popnageltang, een multimeter en een kitspuit.

Het gereedschap waarvan de consument vergoeding claimt, was volgens de gevolmachtigde gemakkelijk te vervoeren. Gezien de omschrijving meent de expert dat het gewicht van dit gereedschap vijf tot tien kilo was. De consument gebruikte naar eigen zeggen een karretje om gereedschap naar zijn auto te brengen. Dit karretje zou ook in vlammen zijn opgegaan en was onderdeel van de door de consument geclaimde schade.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...