Verhoging AOW-leeftijd ligt niet in risicosfeer verzekeraar

Kifid 2017 (deel logo)

De omstandigheid dat de wetgever de AOW-leeftijd heeft verhoogd, is een omstandigheid die niet in de risicosfeer van de verzekeraar ligt. Aldus Kifid nog eens. De Geschillencommissie in uitspraak GC 2019-997: "De financiële consequenties van deze wetswijziging kunnen niet op een particuliere verzekeraar worden afgewenteld. Verzekeraar is pas tot verhoging van de eindleeftijd van de Verzekering verplicht, als hij dat heeft afgesproken. En van een dergelijke afspraak is in dit geval niet gebleken. De Commissie zal ook deze vordering afwijzen."

De vordering was onderdeel van drie eisen, waarin de klager een schadevergoeding tot een miljoen euro van ASR. Tevergeefs, want de eiser krijgt van Kifid op alle punten ongeluk. Het betrof een WAO-gatverzekering, die de verzekeraar te vroeg zou hebben toegepast, waardoor de klager een te lage uitkering zou hebben gehad en te maken kreeg met een armoedeval. Verder zou ASR de uitkering fiscaal niet juist hebben behandeld.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: veel zaken uit Manifest Geldbelangen al realiteit

Kifid: veel zaken uit Manifest Geldbelangen al realiteit

Het manifest Kifid 2.0 van Stichting Geldbelangen gaat volgens Kifid op een aantal belangrijke punten voorbij aan wat het instituut nu al is. Kifid: “Bij ons...

Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten...

AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

Het recht op inzage van persoonsgegevens die worden verwerkt staat niet gelijk aan het delen of opsturen van de stukken waarin de persoonsgegevens van de consument...

Nokkenasversteller…

Nokkenasversteller…

Kifid laat een gevolmachtigde een nokkenasversteller vergoeden (bijna 1.500 euro), ook al hoeft dit niet volgens de verzekeringsvoorwaarden. De Geschillencommissie...

Slordig...

Slordig...

Slordig. Zo betitelt Kifid het versturen door SNS Bank aan een omgezette klant van een ORV-aanbieding voor nieuwe klanten. De klant kan er echter geen rechten aan...

Adfiz: klachtenafhandeling moet nog sneller

Adfiz: klachtenafhandeling moet nog sneller

Adfiz wil dat Kifid klachten nog sneller afhandelt dan in de gemiddeld negen maanden die er nu voor staan. Adfiz: "Hoewel wij het een zeer positieve ontwikkeling...

Centraal Beheer had voorwaarden fysiek ter hand moeten stellen

Centraal Beheer had voorwaarden fysiek ter hand moeten stellen

In een geval tuinschade oordeelt Kifid dat de verzekeringsvoorwaarden niet van toepassing zijn, omdat deze door Centraal Beheer niet op de juiste wijze aan de consument...

Adviseur moet termijn financieringsvoorbehoud bewaken

Adviseur moet termijn financieringsvoorbehoud bewaken

Het behoort wel degelijk tot de zorgplicht van een hypotheekadviseur dat hij de gegeven termijn van het financieringsvoorbehoud bewaakt en Consument (tijdig) waarschuwt...

Niet goed, geld terug...

Niet goed, geld terug...

Een adviseur verwoordt zijn 'niet goed, geld terug'-garantie zo dat de consument volgens Kifid terecht zijn geld terugeist, ook al is helemaal niet gezegd dat de...

Duurzame drager: voorwaarden moeten gedurende passende termijn ongewijzigd beschikbaar zijn

Duurzame drager: voorwaarden moeten gedurende passende termijn ongewijzigd beschikbaar zijn

Een website kan slechts als duurzame informatiedrager worden aangemerkt indien adviseur noch beheerder van de website de inhoud ervan eenzijdig kan wijzigen. De...