Verkopen en adviseren gaan niet samen

Discussie

'Meer en betere onderlinge verbinding aanbieders en adviseurs gewenst'. Met die VVP-poll was 77 procent het eens, 23 procent kon zich niet met de stelling verenigen. Dus ja, toch tijd voor wat relatietherapie dus! De stelling was naar aanleiding van de Visie 2019 van Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) op VVP Online. Mocht u de Visie gemist hebben, lees haar alsnog want ze is zeer de moeite waard!

Vorige week kondigde minister Hoekstra aan dat er drie categorieën adviseurs komen: verkoopadviseur, zelfstandig adviseur en onafhankelijk adviseur. Verkoopadviseur? Maar je bent toch óf verkoper óf adviseur?

Kunnen 'verkopen' en 'adviseren' werkelijk samen gaan? Wat vindt u? Doe weer mee en stem op de nieuwe stelling: 'Verkopen en adviseren gaan niet samen'.

Weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Erwin van Osch - Finzie Nederland 23 januari 2019

Een financieel adviseur zal eerst een dienst (het advies) moeten verkopen. Je bent dus eerst verkoper en daarna adviseur. Wanneer je de nadruk legt op het regelen of afsluiten van een product (bemiddelen), ben je wat mij betreft alleen een verkoper en geen adviseur. Wanneer een financieel adviseur alleen de focus legt op verkoop van het product, doet hij zijn klanten maar ook zichzelf tekort. Ik ben er namelijk van overtuigd dat, door middel van goed adviseren, je uiteindelijk meer (advies) diensten zal verkopen. En inderdaad, dan moet je soms ook ‘nee’ durven zeggen.

TZ - Assurantiekantoor/tussenpersoon 22 januari 2019

Adviseren betekent dat je ook weleens 'nee' moet 'verkopen' aan je relatie of juist moet aanraden om het product elders te sluiten of te houden, omdat dat (op dat moment) beter aansluit bij de (behoeftes van de) consument/relatie. Adviseren en verkopen gaan dus niet ten aller tijde samen. Het geven van advies hoeft dus niet altijd tot het gewenste ('verkoop') resultaat te resulteren. Al speelt het commerciële belang natuurlijk ook een rol, om het bestaansrecht van de adviseur te blijven waarborgen. Het woord 'verkoop' schrijf ik tussen haakjes, omdat ik dit woord ongepast vind in de financiële dienstverlening. Meer op zijn plaats zou zijn 'afsluiten'.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 21 januari 2019

Het simpele feit dat er provisie betaald wordt impliceert niet dat je ook verkoper bent van dat product. Provisie is een beloning voor de werkzaamheden om het product goed afgestemd te laten zijn op de consument, alsmede voor de begeleiding van dat product, wat de verzekeraar heeft uitbesteed. Een verkoper heeft een opdracht van zijn werkgever zoveel mogelijk producten aan de man te brengen. Dat heeft een adviseur niet, ook niet als hij een beloning krijgt voor de begeleiding. Er liggen geen productieafspraken tussen de adviseur en de verzekeraar (verboden! WFT, weet u nog wel?). Door simpel weg deze stelling zo te poneren krijgt de provisiediscussie door gebrek aan kennis en nuance een verkeerde wending. VVP doe daar wat mee svp. Een adviseur verkoopt niet!! Een verkoper zou wel kunnen adviseren, dit hangt van het moreel van die verkoper af en of zijn werkgever dit toestaat. Bij een juist moraal zou hij dan NEE moeten verkopen. Maar ja, daar zit zijn werkgever niet op te wachten. Dus moet je die een handje helpen en een verkoper verbieden te adviseren. Dan liggen daar ook geen gewetenproblemen.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....