Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire geldlening, zijn overeengekomen met de consument. De kosten zijn niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. De bank mocht bovendien advies verplicht stellen. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De bank heeft op 14 februari 2024 een offerte uitgebracht voor een (aanvullende) hypothecaire geldlening van 43.000 euro.  De consument heeft de offerte op 15 februari 2024 voor akkoord ondertekend. De lening is verstrekt en de bank heeft 2.300 euro advies- en behandelingskosten in rekening gebracht, die de consument heeft betaald. De consument heeft daarna bij de bank geklaagd over de advies- en behandelingskosten omdat hij deze te hoog vond. 

De commissie: "De bank heeft toegelicht dat zij werkt met vaste prijzen voor advieskosten en dat zij transparant is over de door haar gehanteerde tarieven en dat de consument daarmee akkoord is gegaan. Dat de consument geen behoefte zou hebben gehad aan advies, maakt niet dat er geen sprake is geweest van advisering door de bank. De commissie is van oordeel dat de bank advies verplicht mocht stellen, omdat het ging om een (substantiële) wijziging (ophoging) van de hypothecaire geldlening. Het behoort voorts tot de contractsvrijheid van de bank om, binnen de kaders van wet- en regelgeving, te bepalen wat zij aanbiedt en onder welke voorwaarden. Het afsluiten van een (extra) hypothecaire geldlening betreft bovendien een complex financieel product, waarbij aanbieders en bemiddelaars (sinds 1 januari 2013) geen provisie mogen ontvangen maar verplicht zijn om vooraf helder te zijn over de voor het advies- en bemiddelingstraject te betalen kosten."

De consument wilde met het geld van de extra financiering gaan beleggen en een daarmee verband houdende opleiding bekostigen. Voor dat bestedingsdoel is het bij de bank niet mogelijk om zonder advies een hypothecaire geldlening te verhogen. Daarnaast kon het ook niet omdat de consument binnen tien jaar met pensioen gaat wat volgens de bank ook een grond is waardoor de consument zijn hypothecaire geldlening niet zonder advies kon verhogen.

Geen buitensporige kosten

De commissie ziet in dit geval geen aanleiding om aan te nemen dat het gehanteerde tarief naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De bank werkt met vaste advieskosten voor diverse producten, welke kosten voor elke klant gelijk zijn. De consument heeft vooraf inzicht gekregen in de kosten en de bank heeft geadviseerd, de aanvraag voor verhoging van de hypothecaire geldlening beoordeeld aan de hand van de persoonlijke situatie en omstandigheden van de consument, waarna de verhoging van de hypothecaire geldlening ook tot stand is gekomen. Naar het oordeel van de commissie heeft de bank daarvoor geen buitensporige (onaanvaardbare) kosten in rekening gebracht en de consument heeft, vooraf, alle vrijheid gehad om niet met deze bank in zee te gaan en om en een andere aanbieder van leningen te benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Diefstal drone dreunt na

Diefstal drone dreunt na

(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Aanmaning luistert nauw

Aanmaning luistert nauw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...