Verplichte verzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen in internetconsultatie
Minister Van Gennip heeft de Wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) in internetconsultatie gebracht.
De BAZ is uitgewerkt aan de hand van drie uitgangspunten: betaalbaar, uitlegbaar en uitvoerbaar. De wet is als volgt vormgegeven:
De nieuwe verzekering wordt verplicht voor alle zelfstandigen die voor de inkomstenbelasting ‘winst uit onderneming’ genieten.
Zelfstandigen die een jaar ziek zijn geweest (de zogenaamde wachttijd), kunnen straks in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Zelfstandigen krijgen deze uitkering als zij niet meer in staat zijn om door ziekte het minimumloon te verdienen. Dat is anders dan bij de werknemersverzekering, waarbij er niet alleen wordt gekeken naar wat iemand nog kan maar ook gekeken wordt naar wat iemand eerder verdiende.
De uitkering is 70 procent van de winst vóór arbeidsongeschiktheid, tot maximaal het minimumloon. De uitkering loopt tot de AOW-leeftijd.
Premie maximaal circa 195 euro per maand
Zelfstandigen gaan ongeveer 6,5 procent van hun winst uit onderneming aan premie betalen, tot maximaal ongeveer 195 euro per maand gebaseerd op het minimumloon van 2024. Daarmee is er een duidelijke koppeling tussen de betaalde premie en de hoogte van de uitkering. De premie is fiscaal aftrekbaar.
Opt-out
Zelfstandigen die dit vangnet onvoldoende vinden, zich liever privaat verzekeren of al een arbeidsongeschiktheidsverzekering hadden, kunnen zich particulier blijven verzekeren: de zogenaamde opt-out. De private verzekering moet voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden. Zo mag de hoogte van de uitkering bij arbeidsongeschiktheid niet lager zijn dan die van de publieke verzekering, moet de premie minimaal gelijk zijn aan die van de publieke verzekering en moet de verzekering lopen tot de AOW-leeftijd. Daarnaast komt er overgangsrecht voor bestaande verzekeringen.
De consultatie sluit 23 juli.
Reactie toevoegen
Reacties
Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 12 juni 2024
Is er dan toch een ambtenaar geweest, die gezegd heeft wij hadden toch de WAZ ? Weet je wat wij dan gaan doen, dan gaan we met elkaar praten en overleggen.!! Doen we ook nog een consultatie. Als duveltje uit doosje komt dan de BAZ. Feest overal. Enige verschil wat ik nu zie,door deze korte notitie is als je € 80.000,-- verdiende voor a.o. en door a.o. het minimum loon, dan krijg je lekker niks. Hoe gaan we dat dan weer verzekeringstechnisch regelen met alle andere extra rompslomp.
Patrick Betman - TMA Consultancy 12 juni 2024
Terechte vragen Peter van Dijken, denk dat deze vragen bij iedere adviseur die dit leest opkomen. Ik heb weinig vertrouwen in de uitvoerbaarheid van deze regeling, dit kan niet anders dan weer een 'gedrocht van een regeling' worden.
Peter van Dijken - Rene de Jonge Financieel Adviseurs 12 juni 2024
Ik heb een paar opmerkingen bij deze plannen: 1) Een ondernemer die zijn/haar eigen vangnet heeft en zich daarom bewust niet verzekert moet zich straks verplicht verzekeren terwijl hij/zij niets aan die dekking heeft. Dit is dus een verkapte lastenverzwaring. 2) De wetgever overruled door de minimale eisen waaraan een reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekering moet voldoen de facto de adviseur. Dat is ongewenst want de overheid kent specifieke omstandigheden van een verzekerde ondernemer niet terwijl de adviseur daarmee wel bekend is. 3) Tevens wekt de wetgever de indruk dat de minimale eisen die zij aan een reguliere aov stelt afdoende zijn voor bestaanszekerheid van de ondernemer. Dat is allerminst het geval. 4) De opt-out zelf, hoe vaak moet een ondernemer aantonen dat hij/zij een reguliere aov heeft? Is dat maandelijks of jaarlijks? Moet een verzekeraar het afsluiten of royeren van een aov melden? Wat gebeurt er als de ondernemer na het controle moment de aov opzegt? 5) Veel onverzekerde ondernemers zijn gedwongen onverzekerd vanwege een hoog risicoprofiel. De schadelast in de verplichte aov zal daarom waarschijnlijk bovengemiddeld hoog uitvallen. Hoe bestendig is de premie die hier voorgesteld wordt? Ik ben benieuwd hoe al deze zaken in de nabije toekomst worden ingevuld.
Meer over
Mensen met een beperking meer baankansen geven
Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (vijftien tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden, stelt ABN Amro in haar rapport...
Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma
Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
Compleet, innovatief en persoonlijk
(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt...
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....
(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...
CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid
Het CBS heeft een historische tijdlijn ontwikkeld waarop het ontstaan van een aantal sociale voorzieningen middels wetten (AOW, WW, WWB, etcetera) is weergeven....