Verschil premie bestaande en nieuwe klant beperken

Londen via Pixabay 2018 2

Moet de premie van bestaande klanten worden aangepast aan het tarief voor nieuwe klanten? Die discussie speelt in het Verenigd Koninkrijk momenteel volop, dat wil zeggen als het gaat om grote verschillen. De Britse toezichthouder FCA kondigde onlangs aan te gaan onderzoeken hoe de prijs van auto- en woonverzekeringen tot stand komt. Eerder dit jaar kwamen het Britse Verbond en de organisatie van verzekeringsmakelaars BIBA uit eigen beweging al met richtlijnen en actiepunten. Onderdeel is dat verzekeraars en makelaars gaan kijken of mensen die langer dan vijf jaar schadeverzekeringsklant zijn nog steeds een eerlijke prijs betalen ten opzichte van nieuwe klanten.

Volgens verzekeraars en makelaars is enig verschil niet te voorkomen, doordat sommige autopolishouders nu eenmaal ieder jaar op zoek gaan naar een lagere premie. Dit maakt dat er fel op premie wordt geconcurreerd.

Afgesproken is dat verzekeraars en makelaars deze shoppers er voortaan op wijzen dat hun premie bij de prolongatie duurder kan zijn.

Schadeverzekeraars zijn al verplicht om bij renewals de premie van het voorgaande jaar te vermelden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Einde aan 'price walking'

Einde aan 'price walking'

De Britse Competition & Markets Authority (CMA) beveelt aan het jaar voor jaar systematisch verhogen van de premies door woonverzekeraars (‘price walking’)...

Over tien jaar bestaat schadeverzekering niet meer

Over tien jaar bestaat schadeverzekering niet meer

Pak als bestaande partij innovatie op, anders word je overruled door nieuwkomers. Dat zegt mede-oprichter Michel Schaft van We are sure in VVP 3 die dinsdag is verschenen....

Kifid: schadepremie mag maximaal 10 procent stijgen

Kifid: schadepremie mag maximaal 10 procent stijgen

Op basis van twee klachtzaken tegen Achmea en Meeùs heeft geschillencommissie Kifid voor het eerst een maximum gesteld aan het percentage waarmee verzekeringspremies...

Rode cijfers Achmea door noodweer en zorguitgaven

Rode cijfers Achmea door noodweer en zorguitgaven

Het noodweer van de afgelopen weken heeft veel schade veroorzaakt bij verzekerden van Achmea, zowel bij particulieren als bij boeren en tuinders. De verzekeraar...

Voogd & Voogd en Delta Lloyd beklinken samenwerking

Voogd & Voogd en Delta Lloyd beklinken samenwerking

Afgelopen vrijdag is de samenwerking tussen Delta Lloyd en Voogd & Voogd bekrachtigd. Per 1 januari richt de serviceprovider een nieuw bedrijf op, onder Delta...

Schadeverzekeringen worden duurder

Schadeverzekeringen worden duurder

De schadeverzekeringsmarkt in Nederland is zeer competitief met dunne marges als gevolg. De rentabiliteit in deze markt staat onder druk en de Nederlandsche Bank...

Switchmonitor biedt inzicht in gedrag schadeklant

Switchmonitor biedt inzicht in gedrag schadeklant

Baken Adviesgroep heeft de Switchmonitor gelanceerd, een continu online onderzoek dat inzicht biedt in het switchgedrag bij particuliere schadeverzekeringen. De...

Aegon schrapt onderscheid adviseur en online

Aegon schrapt onderscheid adviseur en online

Aegon stapt over naar uniforme producten voor haar woonhuis-, inboedel-, aansprakelijkheids-, ongevallen-, rechtsbijstand-, recreatie- en reisverzekeringen....