Vertrouwen in eigen verzekeraar licht gedaald
Klanten hebben het afgelopen jaar vooral meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. De score op dit punt liet in 2019 de sterkste verbetering zien. Op het vertrouwen in de eigen verzekeraar had dit geen merkbare invloed, dat daalde licht van 7,2 naar 7,1.
Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde ranglijst ‘VerzekeraarsInBeeld’ die het onderzoekbureau Kantar heeft opgesteld in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Op verzekeraarsinbeeld.nl kunnen consumenten kijken hoe hun verzekeraar scoort en verzekeraars onderling vergelijken. Het is de vierde keer dat Kantar dit onderzoek verricht.
Zachte factoren
Volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond geven de klantreacties het beeld dat de klantwaardering voor verzekeraars vooral bepaald wordt door 'zachte' factoren als openheid, het gevoel serieus genomen te worden en luisterbereidheid. "De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien."
Net als voorgaande jaren wordt bij de schadeverzekeraars de ranglijst aangevoerd door ZLM (gemiddeld cijfer 8,4), gevolgd door Nh1816 (7,8) en VvAA (7,8). Bij de levensverzekeraars staat Klaverblad met een 7,6 op nummer één, op de voet gevolgd door DELA (7,5) en Interpolis (7,3).
De nieuwe schadeverzekeraar NowGo die voor de tweede keer deelneemt stijgt in de ranglijst van schadeverzekeraars met een score van 7,3 naar de middenpositie (plaats 22). Ook opvallend dit jaar is de demarrage van De Goudse in het peloton schadeverzekeraars. De Goudse schuift maar liefst negen plaatsen op naar positie acht. Bij de levensverzekeraars sprintte Allianz naar positie tien.
Bij het onderdeel ‘vertrouwen’ meldt Univé zich in de kopgroep door op te schuiven van een vijfde naar de derde positie. Bij het onderdeel ‘deskundigheid’ stijgt Unigarant (voorheen plek 9) naar de derde plaats met een score van 7,9.
Reactie toevoegen
Geen nationale Insurance Guarantee Scheme
Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...
Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling
Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...
(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...
Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft
Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...
Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"
Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...
Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak
Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...
Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"
Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...
Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.
De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...
Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast
“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...
Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"
"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...