Vertrouwen in eigen verzekeraar licht gedaald

Klanten hebben het afgelopen jaar vooral meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. De score op dit punt liet in 2019 de sterkste verbetering zien. Op het vertrouwen in de eigen verzekeraar had dit geen merkbare invloed, dat daalde licht van 7,2 naar 7,1.

Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde ranglijst ‘VerzekeraarsInBeeld’ die het onderzoekbureau Kantar heeft opgesteld in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Op verzekeraarsinbeeld.nl kunnen consumenten kijken hoe hun verzekeraar scoort en verzekeraars onderling vergelijken. Het is de vierde keer dat Kantar dit onderzoek verricht.

Zachte factoren

Volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond geven de klantreacties het beeld dat de klantwaardering voor verzekeraars vooral bepaald wordt door 'zachte' factoren als openheid, het gevoel serieus genomen te worden en luisterbereidheid. "De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien."

Net als voorgaande jaren wordt bij de schadeverzekeraars de ranglijst aangevoerd door ZLM (gemiddeld cijfer 8,4), gevolgd door Nh1816 (7,8) en VvAA (7,8). Bij de levensverzekeraars staat Klaverblad met een 7,6 op nummer één, op de voet gevolgd door DELA (7,5) en Interpolis (7,3).

De nieuwe schadeverzekeraar NowGo die voor de tweede keer deelneemt stijgt in de ranglijst van schadeverzekeraars met een score van 7,3 naar de middenpositie (plaats 22). Ook opvallend dit jaar is de demarrage van De Goudse in het peloton schadeverzekeraars. De Goudse schuift maar liefst negen plaatsen op naar positie acht. Bij de levensverzekeraars sprintte Allianz naar positie tien.

Bij het onderdeel ‘vertrouwen’ meldt Univé zich in de kopgroep door op te schuiven van een vijfde naar de derde positie. Bij het onderdeel ‘deskundigheid’ stijgt Unigarant (voorheen plek 9) naar de derde plaats met een score van 7,9.

 

Reactie toevoegen

 
Duurzaam schadeherstel als norm

Duurzaam schadeherstel als norm

(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam herstel moet in 2027 de gangbare praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats...

Zoekservice Levensverzekeringen blijft populair

Zoekservice Levensverzekeringen blijft populair

Nabestaanden en organisaties hebben ook in 2024 weer volop beroep gedaan op de Zoekservice Levensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars. Werden er in 2023...

Klimaatadaptatie als antwoord op natuurrampschade

Klimaatadaptatie als antwoord op natuurrampschade

"Klimaatadaptatie is een belangrijk antwoord op de sneloplopende wereldwijde verzekerde schade door natuurrampen, aldus Vylon Ooms, beleidsadviseur Klimaatadaptatie...

Dialoog als verzekering tegen cybercriminaliteit

Dialoog als verzekering tegen cybercriminaliteit

Tim Murck, bekend van de televisieseries Feuten en Spangas, zet zich in voor de HackShield-missie: tien miljoen kinderen van 8 tot 12 jaar opleiden tot Cyber Agents....

Werkgroep van start met ESG-rapportagestandaarden

Werkgroep van start met ESG-rapportagestandaarden

Het Verbond is van start met een programma om ESG-rapportagestandaarden te ontwikkelen voor de verzekeringssector. Het programma richt zich in de eerste fase op...

Verbond : fouten UWV bij WIA-uitkeringen raken ook verzekeraars

Verbond : fouten UWV bij WIA-uitkeringen raken ook verzekeraars

"Het UWV heeft afgelopen jaren veel fouten gemaakt bij de berekening van de WIA-uitkeringen. Deze onjuistheden hebben ook invloed op inkomens-, pensioen- en aansprakelijkheidsverzekeraars",...

Verbond: minder boten gestolen

Verbond: minder boten gestolen

Het aantal diefstallen van en (van)uit vaartuigen is voor het vierde jaar op rij gedaald. In totaal zijn er in het afgelopen jaar 864 misdrijven en aangiften geregistreerd,...

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...

Verbond: meer dierlijke slachtoffers in 2024 bij stalbranden

Verbond: meer dierlijke slachtoffers in 2024 bij stalbranden

"Meer veiligheid is nodig om stalbranden te voorkomen. Zo moet er haast worden gemaakt met de wettelijk verplichte elektra- en brandveiligheidskeuring. Dat kan toekomstige...

Verbond: bemoeienis VS met diversiteitsbeleid Europese bedrijven treurige ontwikkeling

Verbond: bemoeienis VS met diversiteitsbeleid Europese bedrijven treurige ontwikkeling

Amerikaanse ambassades in Europa hebben tientallen bedrijven verzocht hun diversiteitsbeleid stop te zetten. Het gaat daarbij om beleid dat in strijd is met Amerikaanse...