Vervanging Digitale Paspoorten gaat te traag

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

De vervanging van Digitale Paspoorten gaat te traag, zien SIVI en Digidentity. Pas vijftien procent van de Paspoorten is medio september vervangen.

Rond PKI cliënt-certificaten speelt een probleem dat wereldwijd miljoenen gebruikers treft. Dit raakt ook de Digitale Paspoorten die nu in omloop zijn. Gebruikers moeten deze voor oktober 2020 vervangen door nieuwe Digitale Paspoorten die wel veilig zijn.

SIVI: "De herhaalde oproep aan alle bedrijven met gebruikers die gebruik maken van Digitale Paspoorten: zorg dat uw bedrijf een bedrijfsbeheerder heeft bij Digidentity, laat daarna de medewerkers voor oktober 2020 overstappen op een separaat nieuw Digitaal Paspoort of de Digidentity-bundel. Dit laatste is het combimiddel van een nieuw Digitaal Paspoort en eHerkenning en verdient de voorkeur, gelet op het feit dat de branche migreert naar eHerkenning."

De Servicedesk van Digidentity is fors opgeschaald en hier werkt men met man en macht om iedereen te bedienen. Toch kunnen door het hoge aantal gepleegde telefoontjes wachttijden ontstaan waarvoor begrip wordt gevraagd van de bellers.

Het is belangrijk dat men eerst de beschikbare documentatie volgt voordat de Servicedesk wordt benaderd.

De online dienstverleners moesten voor 1 september 2020 maatregelen nemen om nieuwe Digitale Paspoorten te accepteren. Dit gold al vóór het beveiligingsissue opspeelde, maar de noodzaak ervan is alleen maar toegenomen met het gegeven dat gebruikers vanaf september en voor oktober over de nieuwe Digitale Paspoorten moeten beschikken.

Marcel Wendt (CTO en oprichter Digidentity): ‘’Bedrijven moeten in actie komen omdat de deadline van 1 oktober nadert. Als de juiste stappen niet op tijd zijn afgerond kunnen medewerkers straks niet meer inloggen in de applicaties die men gebruikt.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...

Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

SIVI van start met trainingsprogramma

SIVI van start met trainingsprogramma

SIVI gaat op verzoek van de markt van start met het aanbieden van een serie nieuwe trainingen. Op 19 april is de aftrap met de training AFD 1.0 Basis. Binnen de...

Kennisbank Data Exchange van start

Kennisbank Data Exchange van start

Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

Niet alle aanbieders halen deadline eHerkenning

Niet alle aanbieders halen deadline eHerkenning

Niet alle aanbieders hebben de deadline eHerkenning gehaald. Vanaf 7 januari is inloggen bij aanbieders alleen nog mogelijk met eHerkenning, dat het Digitaal Paspoort...