"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"
"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het intermediair meer gedwongen wordt om als belangenbehartiger van de klant op te treden."
De Jong: "Juist in een consoliderende markt (in de schademarkt is zelfs sprake van een oligopolie) is de klant gebaat bij een intermediair kanaal dat namens hen een vuist kan maken naar verzekeraars. Juist als verzekeraars andere belangen nastreven dan het intermediaire belang, is de consument (of de MKB-er) de beste bondgenoot voor het intermediair. De toegevoegde waarde van het intermediair zit voor de klant niet in het verkopen van polissen. Echte duurzame waarde creëer je door namens de klant de risico’s te inventariseren, die risico’s bespreekbaar te maken, de risico’s te beperken en uiteindelijk ook eventueel af te dekken via een verzekering. En meerwaarde creëer je als intermediair door toegang te hebben tot een breed scala aan adviezen, producten en aanbieders.
"Daarbij is de onafhankelijke positie van het intermediair van groot belang om de marktmacht van verzekeraars tegen te houden. Des te minder verzekeraars des te belangrijker het intermediaire kanaal. Maar dan moet het intermediair ook echt zijn onafhankelijke rol pakken. Door transparant te zijn over de dienstverlening en de beloning, door proactief te communiceren en te adviseren, door kritisch te kijken naar de hoeveelheid verzekeraars die je in de praktijk adviseert aan de klant en door veel meer te benadrukken waarin je als intermediair beter en anders bent dan verzekeraars. Benadruk dus vooral de verschillen.
"De verzakelijking van de relatie met verzekeraars is realiteit. Zoek dus vooral de intimiteit in je relatie met de klant."
Reactie toevoegen
Fred de Jong: "Ontwikkel als sector Sustainable Finance Goals"
In een column op BNR roept Fred de Jong de financiële sector op om met eigen Sustainable Finance Goals te komen, "om te laten zien aan ons kabinet dat financiële...
Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Uit recent onderzoek van de Volksbank en SNS blijkt dat 63 procent van de Nederlanders graag persoonlijk advies van een financieel expert zou willen ontvangen. Desondanks...
Shortlist voor Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024
De shortlist voor de award voor de Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024 is bekendgemaakt. De volgende vijf genomineerden maken kans op het Gouden Kompas:...
Genomineerden meest onafhankelijke hypotheekadviseur
Deze zeven adviseurs maken kans om te worden bekroond tot de Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur. MUNT Hypotheken organiseert deze verkiezing in samenwerking...
MUNT en Advieskeuze bekronen Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur
Tijdens haar Stamppotparty op 16 januari in Madurodam bekroont MUNT Hypotheken de meest onafhankelijke hypotheekadviseur van Nederland. De verkiezing is op basis...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"
In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...
Gen Z wil wel advies maar heeft drempelvrees
Zeventig procent van de Generation Z heeft volgens onderzoek van SNS Bank nooit gesproken met een financieel adviseur. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen...
Actualiteitencollege HAN: versterk je rol als mkb-adviseur
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) organiseert 17 oktober een actualiteitencollege om financiële professionals concrete handvatten te bieden bij complexe...
Waarde van advies meer uitventen
(Fred de Jong, onderzoeker, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ruim tien jaar terug mocht ik in opdracht van Avéro Achmea onderzoek doen naar de...