Verzaken zorgplicht kost adviseur bijna zeven mille

Chalet via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0479) De consument heeft op 14 augustus 2019 waterschade ontdekt aan zijn chalet. Deze schade heeft hij bij de tussenpersoon (Assurantiekantoor Halm, Groningen) gemeld. Vervolgens is een expert langs geweest op 20 december 2019. Toen was de schade al hersteld. De expert heeft de oorzaak van de schade niet meer kunnen vaststellen en de gevolmachtigde heeft uitkering geweigerd. De consument spreekt de tussenpersoon aan omdat die volgens de consument had gezegd dat de schade hersteld kon worden. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon niet heeft voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht doordat hij geen gespreksnotities heeft kunnen overleggen. Het blijkt ook dat de gevolmachtigde de schademelding pas op 17 december 2019 van de tussenpersoon heeft ontvangen. Hiermee heeft de tussenpersoon zijn zorgplicht geschonden. De vordering wordt gedeeltelijk toegewezen.

De commissie moet vervolgens vaststellen welk bedrag tussenpersoon moet betalen. De commissie: “Het bedrag van 16.000 euro heeft de consument onvoldoende onderbouwd. De expert heeft echte rde schade vastgesteld op een totaalbedrag van 14.430 euro. Hiervan is 7.180 euro ter reparatie van het dak. Deze kosten zijn van dekking uitgesloten. De expert heeft de schade aan de inboedel vastgesteld op 2.650 euro en de schade aan het plafond en de wanden op 4.600 euro. Dit maakt de totale schade die vergoed zou moeten worden 7.250 euro. Hiervan gaat echter nog tweemaal het eigen risico vanaf van totaal 500 euro conform de verzekeringsvoorwaarden. Hierdoor komt het bedrag dat de consument vergoed moet krijgen uit op 6.750 euro.”

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...