Verzaken zorgplicht kost adviseur bijna zeven mille
(Kifid-uitspraak GC 2021-0479) De consument heeft op 14 augustus 2019 waterschade ontdekt aan zijn chalet. Deze schade heeft hij bij de tussenpersoon (Assurantiekantoor Halm, Groningen) gemeld. Vervolgens is een expert langs geweest op 20 december 2019. Toen was de schade al hersteld. De expert heeft de oorzaak van de schade niet meer kunnen vaststellen en de gevolmachtigde heeft uitkering geweigerd. De consument spreekt de tussenpersoon aan omdat die volgens de consument had gezegd dat de schade hersteld kon worden. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon niet heeft voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht doordat hij geen gespreksnotities heeft kunnen overleggen. Het blijkt ook dat de gevolmachtigde de schademelding pas op 17 december 2019 van de tussenpersoon heeft ontvangen. Hiermee heeft de tussenpersoon zijn zorgplicht geschonden. De vordering wordt gedeeltelijk toegewezen.
De commissie moet vervolgens vaststellen welk bedrag tussenpersoon moet betalen. De commissie: “Het bedrag van 16.000 euro heeft de consument onvoldoende onderbouwd. De expert heeft echte rde schade vastgesteld op een totaalbedrag van 14.430 euro. Hiervan is 7.180 euro ter reparatie van het dak. Deze kosten zijn van dekking uitgesloten. De expert heeft de schade aan de inboedel vastgesteld op 2.650 euro en de schade aan het plafond en de wanden op 4.600 euro. Dit maakt de totale schade die vergoed zou moeten worden 7.250 euro. Hiervan gaat echter nog tweemaal het eigen risico vanaf van totaal 500 euro conform de verzekeringsvoorwaarden. Hierdoor komt het bedrag dat de consument vergoed moet krijgen uit op 6.750 euro.”
Reactie toevoegen
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...