Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

Excuses via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0181) De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel van de commissie “veronderstelt excuses een gemoedstoestand die de commissie niet aan partijen kan opleggen. Voor het oprecht doen laten overkomen van excuses is nodig dat de verzekeraar spijt heeft en die is niet gebleken. Los daarvan begrijpt de commissie de verzekeraar wel dat hij geen excuses wil aanbieden. Het gaat in deze kwestie om een discussie over de dekking, die is ingegeven doordat de consumenten de verzekeraar bij het indienen van de claim niet hebben voorzien van alle relevante informatie”.

Scheur

De consumenten stellen dat ze schade hebben geleden door renovatiewerkheden aan de woning van de buren in 2021. Univé Dichtbij Brandverzekeraar weigert de schade te vergoeden omdat de consumenten de medewerkingsplicht hebben geschonden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consumenten de medewerkingsplicht inderdaad hebben geschonden, maar dat de verzekeraar onvoldoende heeft aangetoond dat hij daardoor in een redelijk belang is geschaad. De verzekeraar heeft verder onvoldoende aangetoond dat de (meer)schade niet is gedekt, zodat hij de schade van de consumenten alsnog dient te vergoeden.

De commissie: “Uit het expertiserapport en de door partijen overgelegde foto’s valt niet uit te sluiten dat de al bestaande scheur in de muur - die eerst na een uitvergroting zichtbaar is - door de renovatiewerkzaamheden groter is geworden en dat van (meer)schade kan worden gesproken. Gelet hierop had het op de weg van de verzekeraar gelegen hier nader onderzoek naar te doen, zoals hij dat ook zou hebben moeten doen als consumenten verzekeraar wel volledig hadden geïnformeerd. Dat de verzekeraar pas op een later moment over de volledige informatie beschikte, doet daaraan niet af. Het komt voor risico van de verzekeraar dat hij geen nader onderzoek heeft verricht. In het verlengde hiervan heeft de verzekeraar onvoldoende aangetoond dat er geen dekking is voor de geclaimde (meer)schade. De verzekeraar dient de door de expert vastgestelde (meer)schade (circa 1.600 euro, red.) dan ook alsnog te vergoeden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...

Niet zomaar recht op smartengeld

Niet zomaar recht op smartengeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Kifid kan leed niet verzachten

Kifid kan leed niet verzachten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...

Twee keer niet genoten…

Twee keer niet genoten…

(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de...

Klacht te laat ingediend

Klacht te laat ingediend

(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te...