Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

Excuses via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0181) De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel van de commissie “veronderstelt excuses een gemoedstoestand die de commissie niet aan partijen kan opleggen. Voor het oprecht doen laten overkomen van excuses is nodig dat de verzekeraar spijt heeft en die is niet gebleken. Los daarvan begrijpt de commissie de verzekeraar wel dat hij geen excuses wil aanbieden. Het gaat in deze kwestie om een discussie over de dekking, die is ingegeven doordat de consumenten de verzekeraar bij het indienen van de claim niet hebben voorzien van alle relevante informatie”.

Scheur

De consumenten stellen dat ze schade hebben geleden door renovatiewerkheden aan de woning van de buren in 2021. Univé Dichtbij Brandverzekeraar weigert de schade te vergoeden omdat de consumenten de medewerkingsplicht hebben geschonden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consumenten de medewerkingsplicht inderdaad hebben geschonden, maar dat de verzekeraar onvoldoende heeft aangetoond dat hij daardoor in een redelijk belang is geschaad. De verzekeraar heeft verder onvoldoende aangetoond dat de (meer)schade niet is gedekt, zodat hij de schade van de consumenten alsnog dient te vergoeden.

De commissie: “Uit het expertiserapport en de door partijen overgelegde foto’s valt niet uit te sluiten dat de al bestaande scheur in de muur - die eerst na een uitvergroting zichtbaar is - door de renovatiewerkzaamheden groter is geworden en dat van (meer)schade kan worden gesproken. Gelet hierop had het op de weg van de verzekeraar gelegen hier nader onderzoek naar te doen, zoals hij dat ook zou hebben moeten doen als consumenten verzekeraar wel volledig hadden geïnformeerd. Dat de verzekeraar pas op een later moment over de volledige informatie beschikte, doet daaraan niet af. Het komt voor risico van de verzekeraar dat hij geen nader onderzoek heeft verricht. In het verlengde hiervan heeft de verzekeraar onvoldoende aangetoond dat er geen dekking is voor de geclaimde (meer)schade. De verzekeraar dient de door de expert vastgestelde (meer)schade (circa 1.600 euro, red.) dan ook alsnog te vergoeden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...

Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis

Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...

Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is

Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is

(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...

Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren

Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...

Geen lekker hapje voor verzekeraar...

Geen lekker hapje voor verzekeraar...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...

Onzekerheden behoeden adviseur na schending zorgplicht

Onzekerheden behoeden adviseur na schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0504) De tussenpersoon wist dat de woning onbewoond was en had de consumenten dan ook moeten informeren over de beperkte dekking van de...

Geschillencommissie blaast klacht omver

Geschillencommissie blaast klacht omver

(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie...

Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer

Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer

(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024

(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak!, VVP 3-2024) De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Klant moet stukken wel lezen HYPOTHEKEN - Consument...