Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de verzekering niet zou hebben gesloten.

De consument heeft bij de verzekeraar een arbeidsongeschiktheidsclaim ingediend vanwege klachten als gevolg van een chikungunya besmetting. De verzekeraar heeft het uitkeringsverzoek afgewezen en de verzekering beëindigd, omdat de consument zijn precontractuele mededelingsplicht heeft geschonden. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument zijn precontractuele mededelingsplicht heeft geschonden, omdat hij in de verkorte gezondheidsverklaring de vraag over psychische klachten bevestigend had moeten beantwoorden. Als hij dat had gedaan, had hij een uitgebreide gezondheidsverklaring moeten invullen en melding moeten maken van zijn recidiverende recente slaapproblemen. De verzekeraar heeft de verzekering mogen beëindigen en is geen uitkering aan de consument verschuldigd. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen.

De commissie: "Ten onrechte heeft de verzekeraar in zijn brief van 17 juni 2024 ook een beroep op schending van de mededelingsplicht ten aanzien van de slaapproblemen gedaan. De verzekeraar heeft consument immers nooit gevraagd naar slaapproblemen en de consument kan dan niet verweten worden dat hij dat zou hebben verzwegen. De consument heeft echter wel de mededelingsplicht geschonden ten aanzien van de psychische klachten die hij in het verleden heeft gehad. Als gevolg daarvan heeft de verzekeraar de uitgebreide gezondheidsverklaring, met daarin de vraag naar de slaapproblemen, nooit meer aan de consument voorgelegd om in te vullen. Om die reden komt het wel voor rekening van de consument dat de slaapproblemen niet bij de verzekeraar bekend waren voordat de verzekering werd afgesloten. Het is dus juist dat de consument de slaapproblemen niet heeft verzwegen, maar voor de gevolgen maakt het geen verschil."

Te groot risico

De commissie verder: "De medisch adviseur van de verzekeraar heeft betoogd dat als sprake is van vermoeidheidsklachten en/of recidiverende slaapproblemen die kunnen resulteren in vermoeidheids- klachten, er een groot risico op arbeidsongeschiktheid in de toekomst is. Vermoeidheid is namelijk niet objectiveerbaar en vaak is onduidelijk wat precies de onderliggende oorzaak is. Het risico op arbeidsongeschiktheid is door middel van een clausule vermoeidheidsklachten onvoldoende af te dekken. Daarom is het beleid dat langdurige en/of recidiverende vermoeidheidsklachten/slaapproblemen zonder duidelijk onderliggend lijden binnen vijf jaar of vermoeidheidsklachten/slaapproblemen binnen drie jaar voor de ingangsdatum van de verzekering leidt tot een afwijzing van de verzekeringsaanvraag. Het moet dan wel gaan om klachten die hebben geleid tot een bezoek aan een arts of hulpverlener waarbij de vermoeidheid/slaapprobleem centraal staat als klacht. Dat was bij de consument het geval, nu hij op 29 juli 2011, 30 november 2012, 2 en 5 augustus 2013, dus ook nog vlak voor het invullen van de gezondheidsverklaring, de huisarts heeft geraadpleegd wegens slaapproblemen. Tevens was er sprake van medicijngebruik. Het voornoemde beleid is in ieder geval overeenkomstig het beleid van twee andere verzekeraars. Bovendien blijkt uit de destijds geldende adviesregels van herverzekeraars ‘Munich Re’ en ‘Scor’ dat bij recente slaapproblemen het advies is om niet te accepteren."

Reactie toevoegen

 
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...

MPV is geen bestelbus

MPV is geen bestelbus

(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...

Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement

Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement

Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...

Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...