Verzekeraar hoeft psychiatrische patiënt niet te accepteren

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Een verzekeraar is niet verplicht alles en iedereen te accepteren. Aldus minister Hoekstra over een inmiddels overleden 25-jarige psychiatrische patiënt die maar geen (voor hem betaalbare) uitvaartverzekering kon krijgen.

De minister schrijft in antwoord op Kamervragen over de kwestie: "In beginsel zijn verzekeraars vrij om hun eigen acceptatiebeleid te voeren en te bepalen welke criteria zij hanteren om een verzekeringsaanvraag af te wijzen. Hiervoor hoeft een verzekeraar zich niet op een (wettelijke) weigeringsgrond te beroepen. Wel perkt de wet de vrijheid om een eigen acceptatiebeleid te voeren voor bepaalde verzekeringen of gevallen in.

"Sinds 14 juni 2016 is er op grond van de Wet gelijke behandeling reeds een verbod van toepassing op het maken van direct onderscheid op basis van handicap of chronische ziekte bij het verlenen van toegang tot diensten in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zoals het verzekeringsbedrijf). Het is verzekeraars bijvoorbeeld niet toegestaan een risicoselectie te hanteren waarbij vooraf al is aangegeven dat mensen met een bepaalde handicap of chronische ziekte een bepaalde verzekering geheel of gedeeltelijk wordt geweigerd of alleen tegen een bepaalde hoge premie te verkrijgen is. Een langdurige mentale beperking is een handicap in de zin van die wet. Het maken van indirect onderscheid is uitsluitend toegestaan indien dat objectief gerechtvaardigd is door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn. Bij de verstrekking van financiële diensten, waaronder verzekeringen, kan dus rekening worden gehouden met (gezondheids)risico’s als onderdeel van het acceptatiebeleid. Indien consumenten van mening zijn dat het acceptatiebeleid van uitvaartverzekeraars in individuele gevallen strijdig is met de wet, dan kunnen zij dit voorleggen aan het College voor de rechten van de mens of de rechter."

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De minister verder: "Ik vind het onwenselijk en heel naar voor de betrokkenen als een dierbare overlijdt en onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn om de uitvaart te bekostigen. Om die reden vind ik toegankelijke en betaalbare uitvaartverzekeringen van groot belang. Ook verzekeraars zijn zich van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid hiervoor bewust. In de Gedragscode verzekeraars is als gedragsregel opgenomen dat verzekeraars zich inspannen om voor zoveel mogelijk (potentiële) klanten risico’s financieel af te dekken en te voorkomen dat mensen tegen hun wil onverzekerd zijn. In het acceptatiebeleid van verzekeraars worden daarmee niet uitsluitend commerciële afwegingen betrokken, maar ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid."

De uitvaart van de man werd uiteindelijk bekostigd door donaties van vrienden en anderen.

 

 

 passend en noodzakelijk zijn. Bij de verstrekking van financiële diensten, waaronder verzekeringen, kan dus rekening worden gehouden met (gezondheids)risico’s als onderdeel van het acceptatiebeleid. Indien consumenten van mening zijn dat het acceptatiebeleid van uitvaartverzekeraars in individuele gevallen strijdig is met de wet, dan kunnen zij dit voorleggen aan het College voor de rechten van de mens of de rechter.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...

Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast

Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast

Zeventig procent van de Nederlanders heeft de eigen uitvaartwensen niet vastgelegd. En drie op de tien Nederlanders hebben vrienden of kennissen die ze liever niet...

Helft mensen heeft uitvaartpolis met te lage dekking

Helft mensen heeft uitvaartpolis met te lage dekking

Een uitvaartverzekering is volgens 68 procent van de door Monuta ondervraagden een belangrijke, zo niet noodzakelijke verzekering. Daarmee komt de uitvaartverzekering...

Voor het eerst sinds provisieverbod stabiliseren advieskosten uitvaartpolissen

Voor het eerst sinds provisieverbod stabiliseren advieskosten uitvaartpolissen

 Voor het eerst sinds het provisieverbod stabiliseren de advieskosten voor een uitvaartverzekering. De kosten van een serviceabonnement daalden fors, aldus...

Consument aan roer in nieuwe uitvaartpolis Yarden

Consument aan roer in nieuwe uitvaartpolis Yarden

In de nieuwe Mijn Laatste Wensen uitvaartverzekering van Yarden heeft de consument zelf de regie over de besteding van het uit te keren bedrag. Zo kan hij kiezen...

Advieskosten uitvaartverzekering opnieuw gedaald

Advieskosten uitvaartverzekering opnieuw gedaald

De gemiddele advieskosten voor uitvaartverzekeringen zijn in 2015 met 13 procent gedaald. Bij intermediairs die met een vaste fee werken, betaalde een klant vorig...

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker...

Consumentenbond looft uitvaartpolis Dela

Consumentenbond looft uitvaartpolis Dela

Uit een vergelijkend onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat de uitvaartpolissen van Dela als beste uit de bus komen. De afgelopen acht jaar heeft de Consumentenbond...

Nieuwste uitvaartpolisrel nog niet begraven

Nieuwste uitvaartpolisrel nog niet begraven

Het artikel 'Bijbetalen voor uitvaartpolis' in de jongste Geldgids heeft inmiddels geleid tot Kamervragen van de PvdA'er Henk Nijboer. Terwijl het Verbond van Verzekeraars...

Klaverblad biedt waardevaste uitvaartverzekering

Klaverblad biedt waardevaste uitvaartverzekering

Met ingang van 21 december biedt Klaverblad Verzekeringen een nieuwe waardevaste uitvaartverzekering aan. Het verzekerde bedrag stijgt jaarlijks met 2 procent. Niet...