Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden

Wasmachine 3 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor er waterschade aan elektrische apparatuur is ontstaan. De verzekeraar beroept zich op de uitsluiting van schade door montage- of installatiefouten. De Geschillencommissie oordeelt dat de afvoerslang in dit geval niet overeenkomstig de installatievoorschriften is aangesloten. De commissie oordeelt dat de verzekeraar geslaagd is in het bewijs dat de uitsluiting van toepassing is. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

De commissie: “Op de afbeelding bij de instructies voor de installatie van de wasmachine is het bochtstuk van de afvoerslang tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp gestoken en is de afvoerslang met een touw of koord aan de muur bevestigd. Uit de foto’s die de consument heeft gemaakt van een reconstructie van de wijze waarop hij de wasmachine had geïnstalleerd, blijkt dat het bochtstuk niet tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp is gestoken. De afvoerslang is in dit geval niet ver genoeg in de afvoerpijp gehangen.

“Bovendien blijkt uit de foto’s dat de afvoerslang niet met een touw of koord aan de muur is bevestigd. Juist van een consument die geen kennis heeft van de installatie van wasmachines mag verwacht worden dat hij bij de installatie de instructies van de fabrikant nauwkeurig raadpleegt en opvolgt, wat de consument blijkbaar niet heeft gedaan.”

De totale schade is door een door de verzekeraar ingeschakelde expert vastgesteld op 10.279 euro. Het meeste water liep via een elektraleiding in de meterkast op de begane grond waardoor er kortsluiting is ontstaan en de domotica is beschadigd.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...