Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor er waterschade aan elektrische apparatuur is ontstaan. De verzekeraar beroept zich op de uitsluiting van schade door montage- of installatiefouten. De Geschillencommissie oordeelt dat de afvoerslang in dit geval niet overeenkomstig de installatievoorschriften is aangesloten. De commissie oordeelt dat de verzekeraar geslaagd is in het bewijs dat de uitsluiting van toepassing is. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
De commissie: “Op de afbeelding bij de instructies voor de installatie van de wasmachine is het bochtstuk van de afvoerslang tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp gestoken en is de afvoerslang met een touw of koord aan de muur bevestigd. Uit de foto’s die de consument heeft gemaakt van een reconstructie van de wijze waarop hij de wasmachine had geïnstalleerd, blijkt dat het bochtstuk niet tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp is gestoken. De afvoerslang is in dit geval niet ver genoeg in de afvoerpijp gehangen.
“Bovendien blijkt uit de foto’s dat de afvoerslang niet met een touw of koord aan de muur is bevestigd. Juist van een consument die geen kennis heeft van de installatie van wasmachines mag verwacht worden dat hij bij de installatie de instructies van de fabrikant nauwkeurig raadpleegt en opvolgt, wat de consument blijkbaar niet heeft gedaan.”
De totale schade is door een door de verzekeraar ingeschakelde expert vastgesteld op 10.279 euro. Het meeste water liep via een elektraleiding in de meterkast op de begane grond waardoor er kortsluiting is ontstaan en de domotica is beschadigd.
Reactie toevoegen

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...
Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld
(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...