Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de schade niet door een verzekerde gebeurtenis is ontstaan. De consumenten betwisten het standpunt van de verzekeraar. Op basis van de bevindingen van de door de verzekeraar ingeschakelde expert kan niet worden vastgesteld dat de schade is ontstaan door een gebeurtenis waarvoor de verzekering dekking biedt. De klacht is ongegrond en de vordering (24.250 euro) wordt afgewezen.
De Geschillencommissie: "In zowel de voorwaarden WOO als de voorwaarden INB staat dat schade door elektriciteit alleen is verzekerd als deze is veroorzaakt door te hoge spanning van de elektriciteit of door kortsluiting in het elektriciteitsnetwerk. Uit het expertiserapport volgt dat de oorzaak van de schade moet worden gevonden in het defect raken van de pomp. Niet is gebleken dat sprake is van een te hoge spanning van de elektriciteit of van kortsluiting in het elektriciteitsnetwerk.
"In de voorwaarden WOO en de voorwaarden INB staat verder dat schade door regen, sneeuw, hagel, sneeuwdruk en waterdruk is verzekerd. De expert heeft in het expertiserapport verklaard dat het water dat in de kelder aanwezig was grondwater betrof en geen leiding- of hemelwater. Van schade door neerslag, zoals bedoeld in de verzekeringsvoorwaarden, is dan ook geen sprake, zodat de schadeclaim ook op deze grond niet voor vergoeding in aanmerking komt."
Reactie toevoegen
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


