Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de schade niet door een verzekerde gebeurtenis is ontstaan. De consumenten betwisten het standpunt van de verzekeraar. Op basis van de bevindingen van de door de verzekeraar ingeschakelde expert kan niet worden vastgesteld dat de schade is ontstaan door een gebeurtenis waarvoor de verzekering dekking biedt. De klacht is ongegrond en de vordering (24.250 euro) wordt afgewezen.
De Geschillencommissie: "In zowel de voorwaarden WOO als de voorwaarden INB staat dat schade door elektriciteit alleen is verzekerd als deze is veroorzaakt door te hoge spanning van de elektriciteit of door kortsluiting in het elektriciteitsnetwerk. Uit het expertiserapport volgt dat de oorzaak van de schade moet worden gevonden in het defect raken van de pomp. Niet is gebleken dat sprake is van een te hoge spanning van de elektriciteit of van kortsluiting in het elektriciteitsnetwerk.
"In de voorwaarden WOO en de voorwaarden INB staat verder dat schade door regen, sneeuw, hagel, sneeuwdruk en waterdruk is verzekerd. De expert heeft in het expertiserapport verklaard dat het water dat in de kelder aanwezig was grondwater betrof en geen leiding- of hemelwater. Van schade door neerslag, zoals bedoeld in de verzekeringsvoorwaarden, is dan ook geen sprake, zodat de schadeclaim ook op deze grond niet voor vergoeding in aanmerking komt."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...