Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

Pan grafisch via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0892) De consument vordert dekking voor schade doordat bij het gebruik van het gasfornuis een pan is beschadigd, de inhoud van de pan is verkoold en de woning rookschade heeft opgelopen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd. Partijen discussiëren over of wat met de pan is gebeurd volgens de voorwaarden is gedekt. De consument geeft een andere uitleg aan de voorwaarden dan de verzekeraar. De Geschillencommissie oordeelt dat de lezing van de consument van de betreffende voorwaarde een redelijke lezing is en dat de contra proferentem-regel met zich brengt dat zijn lezing prevaleert. De vordering (2.680 euro) wordt toegewezen.

Voor zover de verzekeraar in zijn verweer "bedoelt aan te voeren dat de door de consument geleden schade rechtstreeks had moeten zijn veroorzaakt door de hete pan, volgt de commissie hem daarin niet. Hiermee legt de verzekeraar als het ware een causaliteitsmaatstaf aan die niet terug te zien is in de verzekeringsvoorwaarden. Door de wijze van formuleren in de voorwaarden is onduidelijk welk causaal verband is vereist tussen de hete pan (de schadeveroorzakende gebeurtenis) en de schade die zich heeft voorgedaan. De contra proferentem-regel brengt volgens het oordeel van de commissie met zich dat de lezing van de consument prevaleert.

Begrip 'verkolen'

"Opmerking verdient dat de verzekeraar het begrip verkolen in zijn verweer wel nader definieert als “het verbranden van materiaal zonder vuur”. Verder voert de verzekeraar in zijn verweer het volgende aan: “Bij verkoling wordt organisch materiaal door hitte volledig afgebroken tot koolstof, resulterend in een zwart en brokkelig resultaat, vergelijkbaar met houtskool”. De commissie is van oordeel dat als de verzekeraar van de door hem in zijn verweer gegeven definitie van verkoling uit zou willen gaan, het op de weg van de verzekeraar had gelegen om verkoling als zodanig te definiëren in de voorwaarden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...

Gevloerd...

Gevloerd...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....