Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten
(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt de verzekeraar haar hierin tegemoet te komen door de verzekering alsnog met terugwerkende kracht stop te zetten vanaf de datum van de schorsing en de betaalde premie te restitueren. De verzekeraar is haar gedeeltelijk tegemoet gekomen door de dekking voor pechhulp en de inzittendenverzekering alsnog met terugwerkende kracht te beëindigen en de daarvoor betaalde premie te restitueren. De consument is het hier niet mee eens en vordert dat ook de WA + Volledig Casco dekking vanaf de datum van de schorsing wordt beëindigd en de daarvoor betaalde premie wordt gerestitueerd. Zij stelt dat een vriendin en haar ex-partner in soortgelijke situaties wel de betaalde premie volledig gerestitueerd hebben gekregen en wenst van de verzekeraar een gelijke behandeling. De Geschillencommissie ziet geen grondslag om de vordering van de consument toe te wijzen. De vordering wordt afgewezen.
Redelijk
De commissie: "De consument heeft de verzekeraar op 20 maart 2024 verzocht de verzekering per 13 augustus 2023 te beëindigen en de premie te restitueren. De commissie begrijpt de beslissing van de verzekeraar om niet volledig te voldoen aan dit verzoek van de consument. De auto van de consument is namelijk Volledig Casco verzekerd. Dit betekent dat de verzekering dekking biedt in geval de auto tijdens de schorsing in de garage beschadigd raakt. Nu de verzekeraar gedurende deze periode risico heeft gelopen, is de consument daarvoor ook premie verschuldigd. De verzekeraar mag dus inderdaad de betaalde premies voor de Volledig Casco-dekking behouden. Onredelijk is dat niet, temeer niet omdat de verzekeraar de premies voor de inzittendenverzekering en de pechhulpdiensten heeft terugbetaald.
"De commissie constateert echter dat de verzekeraar niet heeft toegelicht in deze procedure waarom hij gedurende de stalling van de auto bij het garagebedrijf enig WA-risico heeft gelopen. De commissie zal daarom de verzekeraar in overweging geven om het aanbod dat hij in zijn verweerschrift aan de consument heeft gedaan ter finale kwijting, gestand te doen. De commissie wijst in dit verband op het begrip dat de verzekeraar in dat verweerschrift heeft getoond voor de persoonlijke situatie van de consument."
Vergelijkbaar in plaats van gelijk
De commissie: "De consument voert aan dat een vriendin en haar ex-partner de premies volledig van de verzekeraar hebben terugontvangen. De consument kan evenwel geen rechten ontlenen aan andere op zichzelf staande gevallen in contractuele verhoudingen. De commissie vindt het niet aannemelijk dat van min of meer precies gelijke gevallen sprake is geweest (de periode waarover premierestitutie wordt gevorderd doet er bijvoorbeeld ook toe, net als andere relevante omstandigheden). De consument zelf heeft het dan ook niet over ‘gelijke’ gevallen, maar over ‘vergelijkbare’ gevallen. Het beroep van de consument op het gelijkheidsbeginsel en artikel 1 van de Grondwet gaat daarom niet op, nog daargelaten dat artikel 1 van de Grondwet vooral ziet op de publiekrechtelijke verhouding tussen de overheid en een burger. Hier is niet een publiekrechtelijke, maar een privaatrechtelijke, contractuele verhouding aan de orde: een verzekeringsovereenkomst."
"
Reactie toevoegen
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Aantal verkeersongelukken met tien procent gestegen
Het aantal verkeersongevallen in het Nederlandse verkeer is flink toegenomen en opgelopen naar ruim 134.000 incidenten in 2023. Dat is een stijging van 9,8 procent...
Independer: Nederlandse automobilisten massaal oververzekerd
Van de groep automobilisten die genoeg hebben aan een goedkope WA-verzekering, kiest minder dan 30 procent hiervoor, aldus onderzoek van Q&A Research onder duizend...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...