Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet mee eens. De Geschillencommissie mag niet beoordelen of de premies die de consumenten moeten gaan betalen in een redelijke verhouding staan tot de risico’s die verzekeraar verzekert. De verzekeraar heeft zich aan de voor hem geldende regelgeving in het kader van zijn informatieplicht gehouden. Ook is niet gebleken dat de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
Per brief van 4 augustus 2024 heeft de verzekeraar de consumenten erover geïnformeerd dat de Alles in één Polis op 9 september 2024 met één jaar zal worden verlengd en dat de maandpremie dan zal stijgen van 346,86 euro naar 461,34 euro. De maandpremie voor de woonhuisverzekering zal 327,61 euro bedragen. De maandpremie voor de woonhuisverzekering betrof eerst 234,23 euro en stijgt dus met 93,38 euro.
De commissie: "Het is een feit dat de maandpremie voor de woonhuisverzekering van de consumenten stijgt van 234,23 euro naar 327,61 euro en het is daarom begrijpelijk dat de consumenten daar niet blij mee zijn. De stellingen die de consumenten hebben aangedragen bieden echter geen grond voor de commissie om te oordelen dat die stijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is volgens artikel 6:248 lid 2 BW. Hiervan is slechts sprake in uitzonderlijke situaties."
Tijdig
De commissie is van oordeel dat de verzekeraar de consumenten tijdig heeft geïnformeerd over de premiestijging per 9 september 2024, omdat de verzekeraar de premiestijging meer dan 21 werkdagen dan wel één maand voor de ingang ervan aan de consumenten heeft medegedeeld en de consumenten nog minimaal één maand de tijd hadden om hun verzekering op te zeggen. Ook heeft de verzekeraar de consumenten erover geïnformeerd dat het mogelijk is om de verzekeringen die onder de Alles in één Polis vallen, waaronder de woonhuisverzekering, op elk moment te wijzigen of op te zeggen, waar de consumenten dit kunnen doen en welke gevolgen opzegging van een verzekering kan hebben.
De commissie: "Verder heeft de verzekeraar de consumenten in duidelijke bewoordingen en in algemene termen uitgelegd waarom de premie is verhoogd. Dat de verzekeraar in dit kader op een later moment noemt dat traditioneel riet een zeer hoog risico is, doet daar niet aan af. Het had de verzekeraar wel gesierd om deze factor eerder te noemen. Dit betekent echter niet dat de premieverhoging niet doorgevoerd had mogen worden."
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 20 maart 2025
Ik ben benieuwd of inroepen van artikel 6:248 lid 2 BW bij een medische verzekering, zeg aanvullend zorg of AOV, bij een dergelijke voorgenomen verhoging wel enig effect zou hebben.
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...