Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert. De verzekeraar heeft de claim afgewezen, omdat schade aan kleren die verzekerde draagt op het moment van schade niet verzekerd is. De consument is het hiermee niet eens en komt terug op zijn eerdere verklaringen. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar de consument mag houden aan de eerdere verklaringen, waardoor de verzekeraar terecht dekking heeft geweigerd. De klacht is ongegrond en de vordering (995 euro) wordt afgewezen.
De commissie: "Een verzekeraar moet erop kunnen vertrouwen dat die informatie juist is, omdat dit van
belang is voor de beoordeling van de schademelding. In deze zaak heeft dit ertoe geleid dat de verzekeraar de schademelding van de consument heeft afgewezen. Immers volgt uit artikel 4.3 van de voorwaarden dat schade aan kleren en schoenen die de verzekerde draagt op het moment van de schade niet verzekerd is.
"Uit de stukken maakt de commissie op dat voldoende vast staat dat de consument heeft verklaard dat zijn echtgenote de jas aan had ten tijde van de schade. Dat volgt onder meer uit de telefoonnotitie van de verzekeraar van 25 april 2024 en het e-mailbericht van de consument van diezelfde datum. Dit in combinatie met de oorspronkelijke melding van de consument op 21 april 2024 maakt dat de verzekeraar terecht heeft mogen uitgaan van de situatie dat de echtgenote van de consument de jas aan had op het moment dat de schade ontstond. Vervolgens lag het op de weg van de consument om zijn stelling dat zijn echtgenote de jas niet aan had ten tijde van het ontstaan van de schade aan te tonen. Hierin is de consument niet geslaagd."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Grote verschillen in prijs maar niet in dekking inboedelverzekeringen
"Het aandeel in de totale premie van de (optionele) dekking van elektronica als smartphones, laptops en tablets kan oplopen van 22 tot wel 69 procent en de premies...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....