Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht bij Kifid heeft ingediend, heeft de verzekeraar de opzegging alsnog verwerkt. De consument klaagt en vordert nu dat zij de wettelijke rente wil ontvangen over een bedrag van 10,95 euro vanaf 31 januari 2025. De verzekeraar stelt dat geen sprake is van een vordering. Omdat de verzekeraar enkel heeft aangevoerd dat er geen wettelijke rente verschuldigd is omdat er geen vordering is en de Geschillencommissie oordeelt dat wel sprake is van een vordering, wordt de vordering tot betaling van wettelijke rente toegewezen tot aan de dag waarop de consument bovengenoemd bedrag heeft ontvangen. De klacht is gegrond en de vordering wordt toegewezen.

De commissie overweegt als volgt. Bij brief van 14 februari 2025 heeft de verzekeraar de consument onder andere het volgende bericht: “Daarnaast heb ik een terugbetaling van 10,95 euro voor u aangevraagd, aangezien dit de laatste premiebijdrage was die onterecht is geïncasseerd.” Naar het oordeel van de commissie brengt het feit dat de verzekeraar een terugbetaling van 10,95 euro heeft gedaan en daarbij niet heeft opgemerkt dat dit uit coulance is gebeurd maar daarbij heeft opgemerkt dat dit de laatste premiebijdrage was die onterecht is geïncasseerd mee dat de verzekeraar impliciet heeft erkend dat er een vordering was. Omdat de verzekeraar enkel heeft aangevoerd dat er geen wettelijke rente verschuldigd is omdat er geen vordering is en de commissie oordeelt dat wel sprake is van een vordering, wordt de vordering tot betaling van wettelijke rente toegewezen tot aan de dag waarop de consument het bovengenoemde bedrag heeft ontvangen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...