Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden in acht is genomen. Daar voegt de Geschillencommissie van Kifid aan toe dat de verzekeraar de reden van opzegging moet vermelden. Weigert de verzekeraar de reden te noemen, dan is de opzegging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Opzegging zonder reden is in strijd met de Gedragscode Verzekeraars, waarin staat dat verzekeraars ‘helder en open met klanten communiceren’. Het is voor verzekeraars nauwelijks bezwaarlijk om de reden van opzegging tegen de einddatum te noemen en de Geschillencommissie ziet niet welk belang de verzekeraar heeft om de reden van opzegging te verzwijgen.
Een consument heeft zich met succes beklaagd bij Kifid over de opzegging van zijn rechtsbijstandsverzekering zonder onderbouwing. Klaverblad Verzekeringen moet de verzekering van deze consument herstellen.
De commissie: "Weigert een verzekeraar de reden voor de opzegging te noemen, dan is dat in strijd met de redelijkheid en billijkheid. Immers, bij het sluiten van een nieuwe verzekering krijgt de aspirant-verzekeringnemer in de regel de vraag of een eerdere, andere verzekeraar wel eens een verzekering van hem/haar heeft opgezegd. Als dat zo is en de aspirant-verzekeringnemer kan geen reden voor de opzegging geven, omdat die reden niet bekend is dan zou dit voor de aspirant-verzekeringnemer nadelig kunnen aflopen. Bijvoorbeeld als de beoogde verzekeraar zou concluderen dat de aspirant-verzekeringnemer wegens verzekeringsfraude uit de eerdere verzekering is gezet en de verzekeringsaanvraag om die reden afwijst."
Reactie toevoegen
Meer over
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...
Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....
Vordering van bijna 70 mille afgewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...
Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat
(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...