Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade
(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In zoverre is de klacht gegrond. Maar dit leidt niet tot toewijzing van de vordering van de consument.
De consument is als bestuurder van zijn auto betrokken geraakt bij een aanrijding met een bromfiets. Bij de aanrijding raakten zowel de auto van de consument als de bromfiets van de tegenpartij beschadigd.
De Geschillencommissie: "Uit de stukken kan worden afgeleid dat de consument op de rotonde geen voorrang heeft verleend aan de tegenpartij en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schade van de tegenpartij. Naar het oordeel van de commissie heeft de verzekeraar hiermee voldoende onderbouwd waarom de consument jegens de tegenpartij aansprakelijk is.
"De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. Hij is uitsluitend afgegaan op het schadeformulier en op de verklaring van de tegenpartij. Hoewel de consument in het schadeformulier niet duidelijk had aangegeven dat hij de tegenpartij aansprakelijk vond, had de verzekeraar de consument moeten laten weten dat hij op basis van de aan hem verstrekte informatie van mening was dat de consument aansprakelijk was en dat de verzekeraar deze aansprakelijkheid zou gaan erkennen. Ook had de verzekeraar de consument moeten informeren welke consequenties dit zou hebben voor zijn bonus/malus en voor de hoogte van zijn premie. De verzekeraar had de consument tot slot de gelegenheid moeten geven om zijn lezing van de aanrijding te geven.
"De verzekeraar heeft ter zitting aangegeven dat hij de schadevrije jaren van de consument zal herstellen als deze het volledige bedrag binnen een bepaalde termijn terugbetaalt. De consument en de verzekeraar kunnen dit onderling afstemmen."
Reactie toevoegen
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...