Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

botsing graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In zoverre is de klacht gegrond. Maar dit leidt niet tot toewijzing van de vordering van de consument.

De consument is als bestuurder van zijn auto betrokken geraakt bij een aanrijding met een bromfiets. Bij de aanrijding raakten zowel de auto van de consument als de bromfiets van de tegenpartij beschadigd.

De Geschillencommissie: "Uit de stukken kan worden afgeleid dat de consument op de rotonde geen voorrang heeft verleend aan de tegenpartij en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schade van de tegenpartij. Naar het oordeel van de commissie heeft de verzekeraar hiermee voldoende onderbouwd waarom de consument jegens de tegenpartij aansprakelijk is.

"De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. Hij is uitsluitend afgegaan op het schadeformulier en op de verklaring van de tegenpartij. Hoewel de consument in het schadeformulier niet duidelijk had aangegeven dat hij de tegenpartij aansprakelijk vond, had de verzekeraar de consument moeten laten weten dat hij op basis van de aan hem verstrekte informatie van mening was dat de consument aansprakelijk was en dat de verzekeraar deze aansprakelijkheid zou gaan erkennen. Ook had de verzekeraar de consument moeten informeren welke consequenties dit zou hebben voor zijn bonus/malus en voor de hoogte van zijn premie. De verzekeraar had de consument tot slot de gelegenheid moeten geven om zijn lezing van de aanrijding te geven.

"De verzekeraar heeft ter zitting aangegeven dat hij de schadevrije jaren van de consument zal herstellen als deze het volledige bedrag binnen een bepaalde termijn terugbetaalt. De consument en de verzekeraar kunnen dit onderling afstemmen."

Reactie toevoegen

 
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...