Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade
(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In zoverre is de klacht gegrond. Maar dit leidt niet tot toewijzing van de vordering van de consument.
De consument is als bestuurder van zijn auto betrokken geraakt bij een aanrijding met een bromfiets. Bij de aanrijding raakten zowel de auto van de consument als de bromfiets van de tegenpartij beschadigd.
De Geschillencommissie: "Uit de stukken kan worden afgeleid dat de consument op de rotonde geen voorrang heeft verleend aan de tegenpartij en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schade van de tegenpartij. Naar het oordeel van de commissie heeft de verzekeraar hiermee voldoende onderbouwd waarom de consument jegens de tegenpartij aansprakelijk is.
"De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. Hij is uitsluitend afgegaan op het schadeformulier en op de verklaring van de tegenpartij. Hoewel de consument in het schadeformulier niet duidelijk had aangegeven dat hij de tegenpartij aansprakelijk vond, had de verzekeraar de consument moeten laten weten dat hij op basis van de aan hem verstrekte informatie van mening was dat de consument aansprakelijk was en dat de verzekeraar deze aansprakelijkheid zou gaan erkennen. Ook had de verzekeraar de consument moeten informeren welke consequenties dit zou hebben voor zijn bonus/malus en voor de hoogte van zijn premie. De verzekeraar had de consument tot slot de gelegenheid moeten geven om zijn lezing van de aanrijding te geven.
"De verzekeraar heeft ter zitting aangegeven dat hij de schadevrije jaren van de consument zal herstellen als deze het volledige bedrag binnen een bepaalde termijn terugbetaalt. De consument en de verzekeraar kunnen dit onderling afstemmen."
Reactie toevoegen
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...