Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis
(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis uit 2003 steken heeft laten vallen. De verzekeraar heeft volgens de CvB "ten onrechte aan- en verkoopkosten in rekening gebracht, nu de consument daarover niet toereikend is geïnformeerd voorafgaand aan het afsluiten van de verzekering. Ook is de consument een onjuiste voorstelling van zaken gegeven doordat in de contractsdocumentatie die voorafgaand aan het sluiten van de verzekering aan de consument is verstrekt, is gerekend met beleggingsrendementen van 6,5 respectievelijk acht procent, terwijl de consument gekozen had voor een defensief beleggingsprofiel. Dergelijke rendementen kunnen nooit behaald worden met een defensief beleggingsprofiel. Verder is het aannemelijk dat bij aanvang van de verzekering voorzienbaar was dat bij een lager fondsrendement, er een aanzienlijk risico bestond dat de verzekering als gevolg van het hefboom- en inteereffect van het Universal Leven-product, voortijdig op nihil zou eindigen. De verzekeraar heeft verzuimd de consument voor of bij het sluiten van de verzekering daarop te wijzen".
Partijen worden in de gelegenheid gesteld zich uit te laten over de hoogte van de schade voor de consument.
De Geschillencommissie oordeelde in 2022: "De verzekeraar heeft voldaan aan zijn informatieverplichtingen en over de in rekening gebrachte kosten en risicopremie bestaat wilsovereenstemming. De aan-en verkoopkosten zijn niet dubbel in rekening gebracht. Van wederrechtelijk voordeel voor de verzekeraar doordat dividenden niet zijn bijgeschreven op de verzekering van de consument is geen sprake. Verzekeraar heeft niet hoeven waarschuwen voor het hefboom- en inteereffect. Voor een immateriële schade- vergoeding bestaat geen grond. De klachten van de consument zijn ongegrond, daarom worden alle vorderingen afgewezen."
Reactie toevoegen
Meer over
Afzien van ORV komt consument duur te staan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...
Kifid definitief niet open voor ondernemers
De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...
Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage
(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...
Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis
Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...
Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank
(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...
Hypotheekadviseur laat veel steken vallen
(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...
Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake
(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...