Verzekeraar stelde verkeerde vraag

Kifid 2017 (deel logo)

Vragen of de woonlasten zijn gestegen, is iets anders dan vragen of de woonlasten zijn veranderd. Zo oordeelt Kifid in een klacht tegen De Amersfoortse. De verzekeraar moet van Kifid 50 procent vergoeden van het verschil tussen de door de consument betaalde premie en de premie die zij verschuldigd zou zijn geweest over het verlaagde hypotheekbedrag over de laatste negen jaar. Uit de uitspraak (GC 2019-805) is niet op te maken om hoeveel geld het gaat.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening constateert dat op grond van artikel 6.1.1 van de verzekeringsvoorwaarden “op Verzekeraar de plicht rust om jaarlijks aan Consument te vragen of haar woonlasten zijn veranderd. Dit heeft Verzekeraar niet gedaan. Verzekeraar heeft aan Consument alleen gevraagd of haar woonlasten zijn gestegen.

“Aan de andere kant rustte op Consument de zelfstandige plicht om de juistheid van de door Verzekeraar aan haar verstrekte jaaropgaven te controleren. Zou Consument dit hebben gedaan, dan zou haar moeten zijn opgevallen dat de hoogte van de door haar betaalde premie niet langer correspondeerde met de hoogte van haar (gedaalde) woonlasten. Zij had dan bij Verzekeraar een verzoek tot premieverlaging kunnen indienen.

“De Commissie is van oordeel dat een schulddeling van 50 procent op zijn plaats is. De klacht is ten dele gegrond.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...