Verzekeraar struikelt bij Kifid

Struikelen grafisch via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd. Hierdoor is onder ander de gouden ketting van de consument ter waarde van bijna 40.000 euro verloren gegaan. De verzekeraar heeft de claim afgewezen en de persoonsgegevens van de consument intern geregistreerd, omdat hij vindt dat onvoldoende is aangetoond dat schade als gevolg van de opgegeven toedracht is ontstaan en dat schade wordt geclaimd op basis van een toedracht die niet op waarheid berust. Als gebeurtenis heeft de verzekeraar een sterk vermoeden van fraude geregistreerd. De Geschillencommissie oordeelt dat een sterk vermoeden van fraude onvoldoende vast staat. Vordering toegewezen.

Niet onmogelijk

De commissie "is met de verzekeraar van oordeel dat het onderhavige dossier opvallend is. Met name de waarde van de ketting, de bepaald opmerkelijke toedracht en het feit dat geen moeite is gedaan de ketting terug te vinden, geven aanleiding voor twijfel. Tegelijkertijd staat vast dat het drietal die dag in de haven was, dat de consument de ketting en de telefoon in bezit had, dat hij die dag de ketting droeg en dat de telefoon van de consument kapot was. De verklaringen van het drietal lopen op onderdelen weliswaar uiteen, maar deze zijn pas vier maanden later afgelegd en de afwijkingen betreffen niet de beschrijving van het voorval zelf. Daarover verklaren zij alle drie gelijkluidend. De door Confid genoemde omstandigheden over de val- en duwrichting en de vraag of verzekerde de consument wel of niet het water in heeft kunnen duwen hebben een hoog speculatief karakter en ook Confid meent uiteindelijk dat de toedracht van de schade weliswaar onwaarschijnlijk is, maar niet onmogelijk. Bij die stand van zaken is de commissie van oordeel dat hetgeen de verzekeraar heeft aangevoerd naar objectieve maatstaven onvoldoende grond oplevert om een sterk vermoeden van fraude te kunnen rechtvaardigen."

Uit het CIS bleek volgens de verzekeraar dat de consument de afgelopen vijf jaar bij achttien claims is vermeld met een totaal uitgekeerd bedrag (aan de consument en derden) van 200.000 euro.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...

Klager met etalagebenen staat te kijk

Klager met etalagebenen staat te kijk

(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...

Medische noodzaak ontbrak

Medische noodzaak ontbrak

(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...

Duur broodje in Barcelona...

Duur broodje in Barcelona...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...

Geen geweldsinwerking van buitenaf

Geen geweldsinwerking van buitenaf

(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...

Viva Las Vegas maar niet heus...

Viva Las Vegas maar niet heus...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...