Verzekeraars hebben geen compleet en uniform overzicht van klanten

Jurriaan Krielaart 2019

Zeventig procent van de verzekeraars noemt compleet en uniform overzicht van klanten als cruciale voorwaarde voor innovatie, terwijl negentig procent van de verzekeraars dat niet kan bieden", zo blijkt uit onderzoek van Research in Insurance onder 200 senior professionals in opdracht van MarkLogic.

De combinatie tussen complexe, verouderde IT-systemen en inefficiënte processen vormen een universele vertragende factor voor de wereldwijde verzekeringsindustrie, aldus de onderzoekers. Het lukt hierdoor niet om een eenduidig klantbeeld te realiseren, wat van cruciaal belang is voor de bedrijfsvoering.

Het rapport, getiteld Insurance 360: The Current State of Big Data-Driven Transformation in the Insurance Industry, beschrijft de uitdagingen waarmee verzekeringsmaatschappijen te kampen hebben. Meer dan de helft (56%) van de verzekeringsprofessionals erkent de voordelen van een eenduidig beeld van hun klanten; een zogenaamd Single Customer View (SCV). Volgens 53 procent zorgt het voor een verhoogde klantloyaliteit en een verbeterde retentie. Verder denkt 43 procent van de respondenten dat het realiseren van een SCV de opsporing van fraude zal verbeteren en meer dan een derde (39%) zegt dat het het algemene risico zal verlagen. Maar liefst 70 procent geeft zelfs aan dat het realiseren van een Single Customer View cruciaal of zeer belangrijk is voor zijn organisatie. Een eenduidig klantbeeld lijkt echter maar voor weinig verzekeraars weggelegd: 90 procent geeft aan niet over een SCV te beschikken.

Meer dan de helft (55%) van de ondervraagde verzekeraars is van mening dat de complexiteit van hun IT-systemen de belangrijkste barrière vormt om een SCV te realiseren. 34 procent zegt dat de oorzaak ligt in het onvermogen om gegevens van de hele organisatie te integreren.

"Om zich te kunnen onderscheiden in een steeds competitievere sector, moeten verzekeringsmaatschappijen zich klantgerichter opstellen," zegt Jurriaan Krielaart, Territory Director Northern Europe van MarkLogic. "Andere sectoren leggen de lat veel hoger op dat gebied, en van die ruimte maken disruptieve InsureTechs bijvoorbeeld gebruik. Verzekeraars moeten daarop reageren. De sector geeft in dit onderzoek zelf aan dat het realiseren van een 360 graden overzicht van klanten een voorwaarde is om klantgericht te worden."

Reactie toevoegen

 
Meer over